Ik ben niet visueel ingesteld. Kan ik het leren?

Ik kreeg de tip om mijn publiek naakt in te beelden, zodat ik mijn zenuwen onder controle kon houden. Maar dat kan ik niet. Ik ben nou eenmaal niet visueel ingesteld. Kan ik het wel leren? Of hoe kan ik het in dit geval aanpakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek

Antwoorden (2)

Blijkbaar is deze truc tegen de zenuwen niet voor jouw geschikt. Je moet iets hebben dat makkelijk is en geen moeite kost, want ander zal het je misschien op de verkeerde manier afleiden.
Een vriendin van mij gebruikt altijd een 'mantra'. Ze zegt voor ze een presentatie een bepaalde zin 100 keer in haar hoofd en soms ook als ze nerveus raakt tijdens een presentatie. Het is een heel simpel zinnetje, maar het helpt haar wel te focussen.
Een andere truc kan zijn om als je even nerveus bent, even diep adem te halen. Daardoor kalmeer je jezelf en je gaat niet te snel door je tekst in. Schrijf het desnoods in je tekst. :-)
Ikzelf denk altijd van te voren iets in de trant van, wat is nu het ergste dat kan gebeurden, gaan er doden vallen als het verkeerd gaat? Nee, gewoon gaan. En het hoeft niet perfect te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
voordat je begint met presenteren (als het kan) moet je is testen wat er gebeurd als je niks zegt. loop gewoon het podium op en kijk het publiek aan. mijn ervaring is dat mensen niets doen en zich een beetje ongemakkelijk gaan voelen. je zal alleen afgaan voor een publiek als je daadwerkelijk zenuwachtig verschijnt. wanneer je zenuwachtig bent en heel onzeker het publiek benaderd, zullen zij dat zien en zullen extra hard lachen als iets verkeerd gaat. de truc is om zo zelfverzekerd mogelijk jezelf te presenteren