Moet ogen veel knipperen wanneer ik naar de computer kijk met m'n lenzen, wat moet ik doen?

Ik heb lenzen voor beide ogen -2,5. M'n ogen beginnen al zo slecht te worden dat ik redelijk dicht bij m'n computerscherm moet zitten om zonder lenzen eraan te kunnen werken.

Maar op de computer zitten met lenzen lukt niet echt, in het begin gaat het wel, maar na een tijdje moet ik me ogen veel knipperen of er eens in wrijven omdat ik denk dat ze te droog zijn.. (het lijkt alsof het begint te tranen).

Ook als ik bijvoorbeeld ergens snel naartoe wandel en ik kijk recht voor me, dan moet ik me ogen veel knipperen.
Als ik echter van redelijk ver naar een beamer kijk ofzo in de klas dan heb ik dit probleem niet. Toen ik voor het eerst achter m'n lenzen ging vroeg de opticien of de lenzen nodig zullen zijn om naar projectors enzo te kijken, ik zei ja..

Moet ik nu andere lenzen nemen die meer vocht doorlaten ofzo?

Toegevoegd na 1 minuut:
Al bij al, als ik m'n lenzen aanheb, moet ik maken dat ik naar iets ver kijk. Maar met m'n lenzen naar een computerscherm kijken of een boek lezen moet ik altijd wat verder zitten...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
1.9K

Antwoorden (4)

Ik had deze problemen ook met mijn lenzen, bij het computeren last van mijn ogen en veel knipperen ( ik had -1,5 ).

Mijn problemen zijn opgelost toen ik een bril heb aangeschaft.
Het probleem bij lenzen is dat deze vervormen naarmate je ogen zich focussen, dat kan irritatie opwekken en ook het vocht onder de lens wegduwen.

Mijn advies: neem een bril!
Een bril is makkelijk af te nemen, je verliest hem niet snel en een vuiltje is snel te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het nadeel van een PC scherm is dat het net verder is dan leesafstand en dichterbij dan "ver" kijken.
Dus het kan zijn dat je je ogen net iets teveel moet inspannen, waardoor je gaat staren.
Dus je zou eigenlijk de sterkte moeten laten meten voor wanneer je aan de pc zit. Misschien is het zelfs met een goedkoop leesbrilletje op te lossen ( Ik haal altijd door elkaar wat plus en min is, wat je voor welke afstand nodig hebt, dus het laatste gedeelte is misschien helemaal fout, je kunt het probleem ook voorleggen aan je opticien, die heeft er vast vaker mee te maken
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Iemand van 17 die bijziend is een leesbril adviseren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leesbrillen zijn er niet in minglazen, alleen plusglazen zijn daarin te koop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zonder lenzen lees ik perfect een boek, en kan ik ook als ik niet te ver van m'n computerscherm zit gewoon met de computer werken. Ik heb geen lenzen/bril nodig om te lezen, ik heb lenzen nodig om VER te kijken (daarvan de -). Het probleem is juist, dat ik met de lenzen om ver te kijken, niet meer goed dicht kan kijken :p
Dit probleem is natuurlijk direct opgelost wanneer ik de lenzen afdoe..
droge ogen? door het focussen knipper je soms minder? brandertje met bakje water naast de pc zetten (aromalampje alleen met water?)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn je ogen wat aan de droge kant. Je kan kunst tranen kopen. Overleg dit met de oogarts.
Ik heb zelf ook lenzen en ken dit probleem. Ik ga meestal gapen, dan worden mijn ogen wat vochtig en neemt het knipperen af. Een bril is ook een uitkomst, maar die moet je natuurlijk wel hebben.