Hoe kan ik verslechtering van mijn zicht tegengaan?

Ik ben nu 15 en heb sinds vandaag een bril gekregen. Ik heb een sterkte van -1,25. Nu heb ik verhalen gelezen dat mensen ineens van bv. -1 naar -2,5 zijn gegaan. Ik wil dit proberen te voorkomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verslechtering van sterkte kun je niet voorkomen. Ik had
-3,75 toen ik 15jaar was,maar nu jaren later is mijn brilsterkte maar -1,75, dus er is nog hoop ,dat het verbetert,wat niet wil zeggen ,dat dit bij alle bijzienden gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik draag nu een jaar of 10 een bril, en bij mij is het ook juist steeds minder slecht geworden, ik heb nu nog maar 1/3 van de scherpte als toen ik voor het eerst een bril kreeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt dat omdat jullie ouder zijn? Als je ouder bent dan gaat je sterkte toch naar de plus toe (ik weet niet hoe ik dit moet formuleren). Dan heft dit elkaar op. (Of niet?) Maar het is omdat mijn oog nu groeit. En ik heb dus gelezen dat mijn oog alleen nog maar langer kan worden. Ik wil dit een beetje tegen gaan, zodat ik bij bijvoorbeeld voetbal geen bril nodig heb. Als het verslechtert dan ben kan ik niet voetballen zonder bril of lenzen. En ik wil geen lenzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 27, en kreeg mijn eerste bril op mijn 17e. Het lijkt me dat dat weinig verschil maakt met jou, maar ik weet er weinig vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je denk ik veel geluk. Ik hoop dat dit mij ook gebeurd. Maar als ik rondkijk op internet heeft de meerderheid wel een verslechtering :S. Ik hoop dat je zicht beter wordt ;). Klinkt merkwaardig. Maar wanneer deed je je bril dan op? Alleen als je veraf keek of altijd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn bril altijd op (tenzij ik slaap en douche enzo natuurlijk). Is het niet zo dat wanneer je een positieve sterkte hebt (bijv. +2) ze steeds slechter worden en wanneer je een negatieve sterkte hebt (bijv. -2) ze steeds beter worden? Dat alle ogen zich een beetje van min naar plus bewegen in de loop der tijd?
Zoiets staat me bij, maar het zou ook best kunnen dat dit een fabeltje is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is inderdaad een fabeltje (helaas). Het lijkt dat je ogen slechter zijn geworden omdat je gewend raakt aan het scherpe zicht. Maar je bent gewoon weer bij af. Maar je zegt ook dat je een bril altijd op hebt. Ben je bijziend of verziend? Want ik weet nu niet of het slecht is om een bril te dragen terwijl je dichtbij de computer zit. Ik heb dit vaker gelezen, maar de meningen lopen uiteen. Maar volgens mij moet het geen kwaad kunnen, want mensen met lenzen hebben dit toch de hele dag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bijziend.
Geen enkele opticien heeft mij ooit verteld dat ik mijn bril bij dichtbij af zou moeten zetten, voor zover ik weet is het bij bijziendheid de bedoeling je bril gewoon altijd te dragen. Maar dat kan je toch gewoon je opticien vragen? Die weet er veel meer vanaf dan de gemiddelde persoon op internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok dat zij mijn opticien ook, maar hij twijfelde een beetje, dus vandaar dat ik het nu vraag. Een opticien weet volgens mij ook niet veel, want ik heb een paar grijze vlekken op mijn oog en ben daarmee naar de opticien gegaan. Hij verwees me door naar de huisarts, maar ik vindt het niet de moeite waard om naar de huisarts te gaan, omdat ik dit al zeker 2 jaar heb. Misschien dat sommigen dit wel weten, maar diegene waarbij ik mijn bril afhaalde heeft me niet echt overtuigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je iets al jaren hebt, wil niet zeggen dat het niet iets is waar iets aan gedaan moet worden. Er schijnen wel wel oogaandoeningen te bestaann, waarbij er jarenlang vlekken op het oog zitten, waarbij je op lange termijn steeds minder gaat zien. Een behandeling kan dan misschien wel zorgen dat je ogen langer goed blijven.
Als een opticien je aanraadt om vanwege vlekken in je ogen naar de huisarts te gaan, is het echt zeer onverstandig om dat niet te doen. Misschien zijn het onschuldige vlekken, of is het iets waar niets tegen te doen valt, maar misschien is het wel degelijk ernstig en kan een arts je wel helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohn: ik heb al sinds mijn 7e of zo een bril voor ver weg (ben dus bijziend). Ik ben nu 44, en sinds kort heb ik óók een bril voor dichtbij. Als ik iets dichtbij wil zien, moet ik of m'n 'gewone' (veraf)bril afzetten, of m'n leesbril op.
Een minafwijking en een plusafwijking heffen elkaar dus niet op, omdat het andere afwijkingen zijn.
Je draagt je bril als je 'm nodig hebt, dus niet gaan zitten knijpen voor de computer als je het met bril wel goed kunt zien.
Ik merkte zelf dat ik een leesbril nodig had toen ik ontdekte dat ik steeds als ik in bed op mijn zij lag te lezen, mijn hoofd naar achteren hield. Bril afzetten hielp wel een tijdje, maar die leesbril is echt makkelijker, ook omdat er een redelijk verschil in sterkte tussen beide ogen zit bij mij. Een opticiën is geen oogarts, maar heeft wel verstand van ogen. Als diegene je adviseert eens door je huisarts of de oogarts naar je ogen te laten kijken, zou ik dat advies zeker opvolgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben vergeten te vertellen dat ik daar bij de huisartsassistente heb gevraagd wat het is. Ze zij dat als het geen pijn deed, ik me daar geen zorgen over hoefde te maken. Uit nieuwsgierigheid ben ik naar de opticien geweest, omdat ze misschien ook wel wat wisten, maar dit was niet zo. Mijn moeder zegt dat ik al mijn hele leven heb, maar of zij alles nou zo goed kan onthouden... Het was alleen als voorbeeld bedoeld dat de opticien niet alles van je ogen afweet (dat dacht zelf). Ik zal morgen wel even naar de schooldokter gaan. Weet iemand hoe ik alleen een afspraak maak met de huisarts? En wat zijn de kosten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afspraak maken met de huisarts: gewoon bellen en zeggen dat je langs wilt komen (dan vragen ze waarom, zodat ze weten of je een gewone afspraak moet hebben of bijvoorbeeld een met meer tijd).
Dit valt gewoon onder het basispakket van de zorgverzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, als de huisartsassistent zegt dat het niet nodig is om langs te komen, dan is het inderdaad anders.
Voor de rest, naar de huisarts gaan is inderdaad altijd gratis, waarvoor je ook gaat en hoe vaak je ook gaat. Gewoon even bellen en zeggen dat je graag een afspraak wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, als ik er last van begin te krijgen dan bel ik wel ;). Dankjewel allemaal.

Het beste antwoord

Dat kun je niet voorkomen, men zegt dat het door oefeningen zou kunnen. maar een onderzoek heet aangetoond dat mensen die die oefeningen deden, niet daadwerkelijk beter gingen zien. De conclusie van dat onderzoek was dat mensen dachten dat ze beter zagen, en daardoor met minder zicht genoegen namen
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is een methode: 'natuurlijk zien', ontwikkeld door dr. Bates. Door dagelijkse oefeningen zou je op een gegeven moment je bril niet meer nodig hebben.
Geen idee of het echt werkt.
Er zijn mensen die zeggen dat ze door deze oefeningen hun zicht weer volledig scherp hebben gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ogen zijn een beetje slechter geworden over de jaren heen, maar een goede oogarts zal je zeker vertellen dat als je een bril nodig hebt, dat je die ook dan moet gaan dragen, anders worden je ogen nog slechter dan als je die bril niet zal gaan dragen. Ik heb 6 jaar geleden mijn ogen laten laseren en het was zeker het geld waard! Het is duur maar nu heb ik weer perfect zicht, en hoef nooit weer een bril te dragen. Dit is misschien ook iets voor jou als je later oud genoeg voor bent. Je moet hiervoor ouder dan 18 zijn. Dus voor de komende 3 jaren even volhouden en die bril wel gewoon dragen! Succes!

Sorry het was niet mijn bedoeling om dit als reactie te plaatsen, maar als antwoord.