Heb ik een bril nodig bij -0,25 en cilinderafwijking van -1? Zie omschrijving

Ik ben laatst voor een oogmeting geweest. Ik had aan beide kanten -0,25 en een cilinderafwijking rechts van -1. Ik begreep van de meter vat dit niet veel was en ik dus geen bril nodig had volgens hem. Omdat beide ogen bij een testje met letters het verschil deden compenseren. Toch vraag ik mij wel wat af, want iemand die ik ken heeft nog minder afwijking dan mij en wel een bril (vooral voor s avonds en voor autorijden). Torn ik haar bril opzette (al was het dan niet helemaal de juiste sterkte), leek het wel alsof ik veel relaxter zicht had/keek (weet even niet hoe ik het anders moet uitdrukken). Het blijkt niet zo te zijn dat ogen lui worden van een bril (mits je de juiste sterkte hebt), dus ik vroeg me af waarom ik dan niet in aanmerking zou komen voor een bril (al is het maar voor het comfort). Bedankt voor de reacties.

Toegevoegd na 6 dagen:
Vandaag een meting laten doen bij een kleine opticienzaak (eenmanszaakje). Hier kwam alleen een cilinderafwijking aan beide ogen uit. Links -0,5 en rechts -1,25. Ik hoop dat dit de juiste meting is (ondanks dat de resultaten van eerdere metingen zo uiteenlopend waren). De man die mij gemeten heeft (een echte opticien) zei ook dat hij steeds zo min mogelijk sterkte nam als nodig was. Hoe weet ik nu dat het dit keer wel goed is gemeten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
20.6K

Het beste antwoord

Als opticien moet ik toch echt de mening van mijn collega die u gemeten heeft bekritiseren. Een cylinder van -1.00 is toch best heftig. Om dingen goed te kunnen zien, met name diepte heb je goed zicht nodig aan beide ogen! Het lijkt me echt verstandig om een bril aan te schaffen. Zeker als je ook bepaalde klachten hebt, of als je je bijvoorbeeld veel in het verkeer bevindt. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord jurjen227! Cilinderafwijking is wel alleen in rechteroog (links geen cilinder maar alleen -0,25). Misschien stom om te zeggen maar ik bedoel: wat je niet weet/hebt mis je niet. Dus misschien passen mijn ogen zich nu constant aan en denk ik pas als ik een bril zou hebben: oh wat een verschil! Wel merk ik s avonds vaker een soort van spanning/moeheid in m'n ogen. Maar ik dacht altijd dat dat kwam van dichtbij boek lezen. Mag ik vragen in welke opticien jij werkt? En is het beter om ogen s ochtends of juist s middags te meten? Ik was er torn rond kwart voor 1 en ze zeiden me dat dit het perfecte moment was voor de ogen. Van iemand anders hoorde ik juist weervaar dit echt niet waar was en dat s ochtends beter was. Wat is waar? Alvast bedankt!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelf werk ik voor Eyes and More, het maakt verder niet uit op welk tijdstip je je ogen laat meten, al wordt je bij wijze van spreken midden in de nacht wakker gemaakt, dan nog zal een goede opticien er altijd de zelfde sterkte uit halen. Vermoeidheid heeft dus geen enkele invloed op de oogmeting. Nogmaals met je huidige sterkte wordt je belemmerd in het diepte zien. Dus het lijkt me echt beter een bril te gaan dragen! Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eergisteren eens naar een andere opticien geweest voor een second opinion. Nu ineens een hele andere sterkte eruit gekregen (zelfs een plus). De mevrouw die mij heeft gemeten meldde dat mij oogspieren zich waarschijnlijk te veel aanspanden (omdat ik hele dag had gewerkt en die dag veel achter pc had gezeten). Ze probeerde dit weg te krijgen met een test met hele grote letters waarbij ze het beeld super wazig maakte en ik het moment moest aangeven dat ik de letter zag. Maar ze zei dat ze de oogspanning er niet vanaf kreeg. Zij zei dat ik beter 's ochtends kon komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat raar zeg, de conclusie over oogspanning e.d. doe ik echt van de hand, tenzij je nog erg jong bent, mag ik vragen wat je leeftijd is? Misschien is het een idee om in ieder geval te vragen naar een optometrist, en hij kan even je ogen druppelen. Zo kan alle accommodatie stop gezet worden! Succes!

Andere antwoorden (1)

Niet nodig, maar het kan wel fijn zijn.
Zoals je zelfs al zegt vooral voor dingen als autorijden, of als je achter in een zaal zit.

Heb je er in de praktijk last van?
-Moe na een lange afstand rijden.
-Van achter in een zaal dingen lezen/zien.