Zijn er lenzen voor -0,25 (ene oog) en -0,50 (andere oog), en hebben deze hetzelfde effect als een bril?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
1.4K

Antwoorden (2)

Ja hoor die heten bi-focale of multi-focale lenzen en hebben dezlfde funtie als een bril met verschillende glazen:

http://www.oogartsen.nl/oogartsen/contactlenzen/speciale_lenzen/bifocale_multifocale_lenzen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je de link als bron zetten? Ik kan hem zo niet openen. Maar zijn deze lenzen ook geschikt voor de sterkte die ik noem? Je hoort vaak dat de lenzen met die sterkte geen effect hebben.
anneliez
11 jaar geleden
dat heeft niets met bifocaal te maken, het gaat hier om 2 lenzen en 2 ogen, niet om een lens met sterkte voor lezen en verte zien
Natuurlijk zijn die lenzen er, ze worden per oog optimaal gekozen.
In principe hebben ze het zelfde effect als een bril, echter omdat het glas van de bril een stukje voor je ogen zit, moet je als je omschakel van bril naar lens en visa versa even een paar tellen wennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje. Maar zijn deze lenzen ook geschikt voor de sterkte die ik noem? Je hoort vaak dat de lenzen met die sterkte geen effect hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De sterkte van je ogen is voor het dragen van een bril vaak anders dan voor lenzen. Ik heb bv een bril sterkte van -3 en cilinder -0,5 en -3,25 en cilinder -2. Voor lenzen heb ik -3,25 zonder cilinder en -3,25 en een cilinder van 0,75. Toch wel een aardig verschil! Het beste is om bij een opticien dit goed op te laten meten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja die lenzen zijn er. Gewoon ogen laten testen bij opticien en je krijgt 2 soorten sterktes van lenzen mee.
Het doel is hetzelfde als een bril, het effect kan ik niet hetzelfde noemen, het kijkt namelijk veel scherper dan een bril.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oops, dit moest geen reactie zijn op Ytje of Lundi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dus dan zijn lenzen zelfs beter dan een bril? De opticien zei dat t geen verschil gaf.