Waardoor gaat je oogsterkte achteruit?

Ik bedoel, is het nou erfelijk? Of gaat het om wat is leefomgeving is? Klopt het als je lang achter de pc zit je ogen achteruit gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of komt het door je leefomgeving?**** verberering

Het beste antwoord

In het oog zit een kringspier die bij samentrekking de lens boller maakt. Vaak gaat rond de middelbare leeftijd deze spier achteruit waardoor men een leesbril nodig heeft.
In ruststand is die spier ontspannen en de lens vrij plat; we zien dan scherp in de verte (oneindig). Hierbij wordt een scherp beeld op het netvlies geprojecteerd.
Soms kan de vorm van de oogbol afwijken. Als de oogbol wat meer langwerpig is valt het scherpe beeld voor het netvlies, we zijn dan verziend en hebben een negatieve lens nodig om dit te corrigeren. Is de oogbol te kort dan hebben we een positieve lens nodig.
Deze afwijking van de oogbol ontstaat meestal in de tienerjaren en wordt gewoonlijk als erfelijk gezien. Als men is uitgegroeid blijft die afwijking gewoonlijk gelijk.
Samenhang tussen de vervorming van de oogbol en veel lezen of achter de PC zitten is niet bewezen. Wel kan dit laatste vermoeiend voor de oogspier zijn. Voor geen enkele spier is het gunstig om voortdurend aangespannen te zijn en afwisseling met verder weg kijken lijkt me dan ook wenselijk (ik weet niet of het echt schadelijk is).
Verder is het vaak en langdurig stil zitten slecht voor de bloedsomloop, af en toe bewegen weg van de computer lijkt me een gezonde zaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als toevoeging op het bovenstaande. Onlangs is door wetenschappelijk onderzoek vastgesteld dat ook de hoeveelheid zonlicht een rol speelt.
Kinderen in Australië, die buiten heel veel zonlicht kregen, waren significant minder vaak bijziend dan kinderen in Singapore die veel meer binnen zaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor al uw oog vragen kijkt u op...
www.oogziekenhuis.nl
De grootste autoriteit op het gebied van oogziekten en letsel ter wereld.
Het antwoord op uw vraag zou anders te lang worden om hier te plaatsen.