is het handig om een bril te nemen naast je lenzen?

heb nu lenzen maar zit te denken om er een bril bij te nemen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.2K

Antwoorden (8)

Ja, want als je je lens kwijt bent dan heb je een probleem of als je ze niet in kan doen om een of andere reden is het handig als je een bril hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praktisch gezien wel. Economisch gezien misschien niet. Hangt ook af van je sterkte en je soort afwijking. Echter is het wel handig om in het donker de weg te vinden (indien je bijziend bent)

Toegevoegd na 9 minuten:
Aangezien je aangeeft dat je bijziend bent is het dus extra makkelijk. Zo kun je ook gerust je lenzen uit doen in bed en daarna nog even TV kijken, zonder bang te zijn je lenzen de gehele nacht in te houden.

Daarnaast kan het handig zijn mochten je lenzen irriteren, of mocht je nog geen nieuwe hebben gekregen en ze eigenlijk niet goed meer zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben bijziend
Ja ik vind het wel handig vooral als je last krijgt van je lenzen bijvoorbeeld 's avonds of als je ontstoken ogen hebt dan kun je altijd je bril nog opzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bril is erg handig als u de lenzen niet kan dragen vanwege een ontsteking of verlies, bijvoorbeeld op vakantie. Daarnaast komt het steeds vaker voor dat lenzen en bril worden afgewisseld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Over het algemeen is het verstandig om naast lenzen ook een bril aan te schaffen. De ogen krijgen bij het dragen van een bril namelijk altijd meer zuurstof dan bij het dragen van lenzen. ‘s Avonds is het dan ook beter voor het oog om het na een lange dag rust te geven door de lenzen uit te doen en een bril te dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik had al lange tijd bril, maar heb nu een jaartje lenzen. Waarom je ook een bril zou moeten nemen:
-Als je ogen ontstoken zijn, mag je geen lenzen in. Of je wilt erge pijn lijden.
- 's avonds als je je lenzen uit doet, doe je je bril nog op, om nog iets in bed te lezen etc. het is natuurlijk niet slim als je je lenzen uitdoet en dan nog naar bed moet, en het is ook niet slim om heel de dag je lenzen in te houden, zoals bijv van 7.00 tot 23.00 (bijv!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb mijn lenzen van het ziekenhuis ( afdeling ogen ) en die vrouw die er gespecialiseerd in is zei dat het niet goed is om hem zo lang in te houden, maar waarom dat weet ik niet...
Vooral als je in de situatie komt iets snel te moeten zien en er geen tijd is de lenzen in te doen. Mijn vrouw heeft b.v. ook een bril toen we kinderen kregen en je 's nachts soms er even snel moet bijzijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was ZO blij toen ik net lenzen had dat ik jaren geen bril meer in huis heb gehad maar ondertussen ben ik al weer jaren bekeerd tot "een bril voor erbij"

Erg handig als je 's nachts naar de wc moet (ik heb harde lenzen en die moeten dus uit dan)

Als je ziek bent, of als je ogen branden (een enkele keer)

Als je een strandwandeling wilt maken met stormwind en je vreest voor je lenzen

Als soortement verzekering voor als je je lenzen zou verliezen.

Maar als je nooit last hebt van je lenzen en/of je hebt van die lenzen die je dag en nacht draagt en dan de volgende erin (ik heb geen reserve met die harde lenzen) dan denk ik dat het minder belangrijk is, dan zul je die bril bijna nooit dragen.

TENZIJ je het hip vindt op een feestje bijv.....
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het erg praktisch om naast mijn lenzen ook een bril te hebben voor:
- 's nachts, zodat als ik even het bed uit moet ik niet meteen de lenzen in hoef te doen
- 's ochtends vroeg, eerst de ogen even laten bijkomen en daarna pas de lenzen in
- 's avonds laat, als ik de lenzen al een flink aantal uren in heb
- als mijn ogen geïrriteerd zijn
- als ik verkouden ben en de hele tijd in mijn ogen wil wrijven (niet handig met lenzen)
- als de lenzen kapot zijn en ik geen reserve meer heb
- met Oud en Nieuw, zodat ik minder last heb van de rook en net wat veiliger ben mocht er een rotje richting mijn oog vliegen...
- etc.

Wat mij betreft zeker een aanrader. Ik zou wel bekijken in hoeverre de sterkte van je ogen erg wisselt. Als deze heel veranderlijk is, zou je natuurlijk ook telkens nieuwe brillenglazen moeten hebben en dat wordt wat prijzig.