Is een reflectie van een rode laser pointer van 5 mW in je bril slecht voor je ogen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.2K

Het beste antwoord

Een laserpointer is niet slecht voor de ogen, het is hooguit hinderlijk en kan een halve minuut een nabeeld veroorzaken.
Het menselijk oog heeft de reflex om bij hinderlijk licht de pupil te vernauwen, de blik af te wenden of de oogleden te sluiten.
Er is in Nederland nog nooit een gedocumenteerd geval bekend van blijvende oogschade door een laserpointer.
Een aangifte van een politieagent die in de ogen geschenen werd met een dergelijk apparaat is ook nooit naderhand door een oogarts bevestigd als blijvende schade, de agent is na de aangifte niet eens bij een oogarts langs geweest.
Zie de conclusie op bijgaande link van het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, duidelijk artikel, goed om te weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat heb ik inderdaad ook gelezen, maar ik heb een bril met divergerende glazen. Als iemand van schuin achter me in mijn bril schijnt, geeft dat dan een soort effect mee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk antwoord. Maar ik weet niet of het geldt met de lasers van nu? Het wordt nu toch zo goedkoop mogelijk geproduceerd, waarbij er niet wordt opgelet op veiligheid. En de bron komt uit 08-09-1998. Dus wel ruim 12 jaar na het gepubliceerde bericht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reflectie via de achterkant van een brillenglas is sowieso minder in intensiteit dan de directe straal, bovendien zal geen extra bundeling van de straal optreden.
Verder zullen de natuurlijke reflexen van jouw oog er voor zorgen dat je niet te lang blootgesteld bent aan het licht.
Deze zelfde reflexen zorgen er ook voor dat vrijwel niemand oogschade oploopt van direct zonlicht (dat veel intenser is dan een 5 mW laser).
De lasers van nu die hier te koop zijn hebben hetzelfde maximale vermogen als de 5 mW van 15 jaar geleden, er zijn echter via import ook laserpointers van 200 mW te koop.
Ook bij deze lasers geldt dat je ogen zichzelf zullen beschermen door bovengenoemde reflexen, je hebt hooguit even last van een nabeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat hebben we toch een slim lichaam........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oké, dit is tot nu toe het beste antwoord ;). Maar een laser van 200mW zal echter wel schade kunnen toebrengen, omdat de reflex van je lichaam langzamer is dan de tijd dat de laser nodig heeft om schade aan te brengen. Dat heb ik vaker gelezen, dus dat zal ook wel met een laser die sterker is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry dat het zo lang duurde ;).

Andere antwoorden (1)

Ja, ook als dat indirect gebeurt, bijvoorbeeld via een bril, is een laserpointer slecht voor je ogen.