Waarom knijp ik soms 1 oog dicht om beter te kunnen zien? Met twee ogen zie je toch veel meer?

Ik heb al een tijd last van mijn linkeroog. Dit is vroeger lui geweest en ik kijk soms nog behoorlijk scheel, vooral 's avonds als ik moe ben. Ook heb ik elke dag hoofdpijn in de linkerhelft van mijn hoofd. Toevallig ben ik vandaag naar de optometrist geweest en daar bleek dat mijn bril niet goed meer was. Wat +4 en +4,25 was, wordt nu +5 en +5,25, met halve cilinder in beide glazen. Ik ben echter vergeten bovenstaande vraag te stellen, want daar was ik ook benieuwd naar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
14.6K

Het beste antwoord

In principe kunnen wij met één oog de wereld om ons heen waarnemen. Onze hersenen geven meestal door ervaring de juiste interpretatie voor afstanden (dieptezien). Voor een echte dieptewaarneming zijn echter twee ogen die goed samenwerken zeer belangrijk.
Een rechte oogstand is belangrijk voor de ontwikkeling van de samenwerking tussen de ogen, het zien en het dieptezien. Iemand die dus niet recht, maar scheel kijkt zal dan ook geen optimaal dieptezien ontwikkelen. Deze ontwikkeling vindt plaats in de eerste 2 jaar van het leven.

Door met twee ogen te kijken, zorg je ervoor dat het gebied dat je ziet met twee ogen groter is dan dat je met één oog zou kijken. Tussen de twee beelden, die onze ogen aan de hersenen doorgeven, zijn heel kleine verschillen. Als je met één oog kijkt, zul je het beeld niet helemaal goed zien. Dat komt doordat de ogen van een mens ongeveer 6.5 centimeter uit elkaar staan en dat elk oog het beeld net op een iets andere plaats ziet. Hierdoor is men, als de ogen goed samenwerken, in staat tegelijkertijd twee iets verschoven beelden waar te nemen. De hersenen vergelijken de twee beelden van de twee ogen en voegen deze beelden samen tot een volledig beeld en hierdoor kunnen we de afstand tot datgene wat we zien inschatten. Deze manier van dieptezien wordt ‘driedimensionaal dieptezien’ of ‘stereoscopisch zien’ genoemd.

Het is voor mensen, die maar één goedwerkend oog hebben of scheel kijken, daarom moeilijker om de diepte in te schatten.
Echter met slechts één oog is het ook mogelijk om diepte te zien (monoculair dieptezien). Zo ziet men een voorwerp dat ver weg staat vaak minder scherp. Ook is een boom die ver weg staat kleiner dan dat diezelfde boom dichtbij staat. En als we bewegen, zien we de objecten om ons heen ten opzichte van elkaar verschuiven. Ook door de ervaring die onze hersenen hebben met het in perspectief en de aanwezigheid van evt. schaduwen helpen ons bij het krijgen van het ruimtelijk inzicht.
In de gewone dagelijkse bezigheden zal iemand die maar met één oog kijkt in de meeste gevallen hier geen hinder van ondervinden. Wel kan je merken dat diegene het bijvoorbeeld lastig vindt om over een balk te lopen. Ook bepaalde beroepen en sporten, zoals tennis, vereisen goed dieptezien; het uitoefenen van deze sporten zal ook moeilijker zijn dan bij iemand met optimaal dieptezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je toevallig oogarts? Wat een uitgebreid en duidelijk antwoord is dit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen oogarts, maar ik heb het wel héél goed uitgeplozen;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees vaak met 1 oog. Valt dat hier ook onder?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord zeg! +

Andere antwoorden (4)

zie jij dubbel met 2 ogen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om je te focussen op 1 punt is het beter om te kijken met 1 oog. Het nut van 2 ogen is om diepte te kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel!
Ik herken een deel van het probleem:
Met mijn luie linkeroog zie ik niet veel, maar wel een beetje.
Een brilleglas helpt helemaal niet, daar wordt mijn oog niets beter van. Dus kijk ik vooral met een oog.

En toch knijp ik ook dat slechte linkeroog heel vaak dicht.
Ik heb het gevoel dat ik dan beter kan focussen.

Bovendien is dat oog veel gevoeliger, zowel voor licht
als voor wind. Ook dat is een reden om dat slechte oog vaak dicht te knijpen.

Met twee ogen zie je dus wel meer, je hebt een breder blikveld, maar daardoor zie je nog niet scherper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel bij mij is het dus ook mijn linkeroog. Is ook gevoeliger voor prikkels, nu je het zegt. Het is vooral droger en ik heb er ook vaak pijn van. Dat van de focus had ik ook zelf kunnen bedenken *zucht*
je zicht word bepaald door beide ogen. (stand van het oog en sterkte van de ogen!)

als jij met 1 oog meer ziet lijkt het me verstandig om hier verder naar te laten kijken dan alleen de sterkte van de glazen.

veel mensen denken dat bij een lui oog het luie oog afgeplakt word. dit is dus niet zo.
je luie oog moet juist aan het werk om het sterker te maken en 'mee te doen' met het andere oog.
bij het dichtknijpen van juist dit oog hoeft het niet harder te werken.

dusssss, snel je glazen aan laten passen en afwachten of het dan beter is. (hoofdpijn hoeft niet meteen weg te zijn hierna omdat je ogen er even aan moeten wennen)

succes!!!