kan ik blind worden? zie utleg

ik ben (als iedereen) geboren met blauwe ogen...
tot 3 jaar terug waren mijn ogen grijzig tot blauw.
nu zijn ze opeens heel licht groen, bijna kleurloos
nu hebben blinde mensen dit ook en ik moet toegeven dat ik steeds minder begin te zien
net als gister zag ik alles heel wazig en vandaag ook al :S
zou het kunnen dat ik blind word of is dit fysiek onmogelijk??

Toegevoegd na 16 minuten:
kleine toevoeging:
aan een advies vn ga naar de huisars heb ik nix dat kan ik zef ook wel bedenken :D
maar is het normaal dat mijn oogkleur zo verandert??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
2.9K
Amadea
12 jaar geleden
Zou het niet slimmer zijn om dat aan je huisarts te vragen? Als hij een afwijking ziet kan hij je doorsturen naar een oogspecialist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huh dat heb ik geleerd :O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik neem aan dat die foto van jou is. en ik zie dat je daar een bril draagt dus misschien ligt het daaraan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan moet je ook niet die vraag stellen maar vragen: is het normaal als je oogkleur verandert. dit is iets heel verschillends.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan het daaraan liggen?? wat gebeurt er dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmmm moet jij niet slapen?je bent nog maar 14. ik denk dat jij beter aan je ouders of aan de dokter kan vragen..
Ritsuka
12 jaar geleden
Er zijn ook blinde mensen met bruine ogen hoor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt de vraag uitgebreid met de tekst dat je zelf kunt bedenken om naar de arts te gaan. Maar dat moet je dan ook doen. Onder mijn antwoord, waarbij ik wel degelijk inga op het wijzigen van de oogkleur geef je aan : "ik kijk wel even als ik een volgende meting moet doen". Maar een meting bij een opticien is anders dan een bezoek aan een huisarts. Als je plotseling niet goed ziet, minder ziet of er iets in het zicht verandert kan het beter zijn om dit te laten onderzoeken. Een mogelijk probleem kan suikerziekte zijn, maar het kan ook heel goed zijn dat je een kleine ontsteking hebt in het oog waardoor er minder traanvocht wordt gemaakt en je oog wat droger wordt. Hierdoor kan je ook wazig zien. Ik spreek uit ervaring, want ik heb dit ook meegemaakt en laten onderzoeken. Uiteindelijk was het niets en te verhelpen met spoelen met uitgekookt water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ogen zijn donkerbruin, je ziet niet aan mij dat ik blind ben, maar laat je ogen onderzoeken door een oogarts, je hebt er maar 2 en ze zijn niet te vervangen, dit kan allerlei oorzaken hebben en het hoeft zelfs niets met je ogen zelf te maken hebben. Ga naar je huisarts voor een verwijskaart voor de oogarts en maak zo snel mogelijk een afspraak. Als je ogen een beetje achteruit zijn gegaan merk je dat zelf vaak niet, dus dit is een reden om er vaart achter te zetten.

Het beste antwoord

Het is n.a.v. een stukje tekst niet te zeggen of je blind zult worden. Slechter zien en blind zijn verschillende dingen.

Je kunt het beste een arts raadplegen. Je maakt je zorgen en dan is het sowieso goed om hiernaar te laten kijken.

Je kunt je oogsterkte laten meten bij een opticien.

Toegevoegd na 5 minuten:
De kleur van het oog komt door de Iris. Dat is een laag waar geen licht doorheen komt. Deze iris zorgt ervoor dat we meer of minder licht op het netvlies kunnen krijgen. De functie is een soort gordijn. De kleur van de iris komt door pigmenten en deze zijn erfelijk bepaald. De kleur kan wel wat lichter worden, maar je kunt niet van bruine ogen opeens blauwe krijgen. Licht is wel van invloed op de pigment laag, net als in de huid of haarkleur.

Het lichter worden van de iris heeft geen effect op blind worden.

Voor de Iris zit het hoornvlies en daarachter de lens. Het hoornvlies en de lens zijn doorzichtig. Als die troebel worden zie je ook slecht, maar dit is wat anders.

Wel naar de dokter gaan als je slechter ziet.

Toegevoegd na 7 uur:
Samenvattend: Ja, de oogkleur (Iris) kan veranderen. Sowieso de eerste jaren na geboorte, maar ook afhankelijk van zonlicht, dus per seizoen. Het kan niet van bruin opeens veranderen in blauw, maar lichter of donker kan zeker, zeker als je al verschillende kleuren (groen of blauwe pigmenten) hebt.

Veranderingen in zicht hebben meestal te maken met de lens (bolling/ platter worden), met de doorzichtige eiwitten in het hoornvlies (bijv. bij staar), druk in de oogbol (bijv. bij suikerziekte).

Een opticien kan meten of je een afwijking hebt in de lens, een arts zal ook op andere aspecten letten en eventueel doorverwijzen naar een oogarts die met betere apparatuur in je oog kan kijken.

Overigens, als je opeens wat waziger ziet is de kans groot dat je traankliertjes een beetje ontstoken zijn. Een arts kan hier even naar kijken. Als je echt niet naar de arts wilt, kan je elke dag even wat gekookt (en afgekoeld) water over je ogen druppelen. Was goed je handen met water en zeep en voorkom dat je in je ogen wrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of ff wachten tot ik mijn volgende meting moet :D
carnavalsvakantie geloof ik :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de moeite....................

Andere antwoorden (1)

Alles kan, of niet. dat is van hieraf niet te beoordelen. Een mens heeft de akelige eigenschap vaak het slechtste te denken als het over zijn gezondheid gaat. De oogarts is de enige die het echt ka zien. Je kunt ook beginnen bij de opticien, als die ziet dat er meer aan de hand is, stuurt hij je wel door.
Maar als je je daarbij prettiger voelt kun je ook gelijk een afspraak bij de oogarts maken.
Niet zo rond blijven lopen, want je maakt alleen jezelf gek