Hoe kun je het beste harde lenzen schoonmaken?

Hallo,

Ik heb al enige tijd harde lenzen. Maar het enige
wat mij verteld over de onderhoud is:
Wrijven met reiniging alcohol.

Mijn vragen zijn:

- Hoe lang moet je ieder lens wrijven?
- Kan dat gewoon met een tissue?
- Hoe merk je dat je niet goed heb schoongemaakt?
- En hoe lang gaan harde lenzen gemiddeld mee?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
7.4K

Het beste antwoord

Reinigingsalcohol ken ik niet. Als het goed is krijg je altijd bij aanschaf van lenzen (harde of zachte) 2 proefflacons met resp. reinigingsvloeistof en inzetvloeistof.
Tegenwoordig heb je ook een 2 in 1 vloeistof en daar heb ik ook goede ervaringen mee. Ondermeer goedkoop te krijgen bij Kruidvat. Let wel op dat het voor harde lenzen moet zijn.

Je handelt als volgt:
1. eerst heel goed je handen wassen en goed afdrogen;
2. je neemt één lens en legt die in de palm van je hand, bevochtig die lens met tenminste 4 a 5 druppels reinigingsvloeistof, wrijf gedurende 40 a 50 tellen de lens zachtjes schoon met de wijsvinger van je andere hand. Zowel van links naar rechts, als van boven naar beneden, en niet vergeten de lens om te draaien en ook de bolle kant op die manier goed wrijven.
3. daarna de lens afspoelen met handwarm water, en vervolgens doe je de lens in de met gloeiendheet water schoongespoelde lenzenhouder, niet afdrogen, maar even aan de lucht laten drogen.
4. daarna doe je de lens in de lenzenhouder en druppelt daar inzetvloeistof op, ongeveer 8 tot 10 druppels per lens, totdat die helemaal onder de vloeistof verdwijnt.

Dan kun je 's-ochtends de lenzen zo inzetten. Je kunt de lenzen ook in reinigingsvloeistof bewaren gedurende de nacht, maar dan moet je ze 's-ochtends schoonmaken en dat is veel omslachtiger.

Als je ze niet goed hebt schoongemaakt voelen ze nog een beetje vettig aan en is je gezichtsveld wat troebel.

Nooit tissues gebruiken daarmee beschadig je de lens en ook nooit spuug om ze in te zetten, bevat heel veel bacteriën.

Als je zo met de lenzen omgaat gaan ze gemakkelijk 5 jaar mee. Alleen zullen ze vervangen moeten worden omdat de zuurstofdoorlating minder wordt en/of je gezichtsvermogen slechter.

Het allerbelangrijkste voor het onbezorgd dragen van harde (en ook zachte) lenzen is hygiëne.

Ik draag ze daardoor zonder enig probleem al 40 jaar.

Ik ben wel verbaasd dat je geen gebruiksaanwijzing hebt gekregen wat dat hoort toch echt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, Wow wat een verhaal. En ik heb nog een aantal vragen: - Bewaar je harde lenzen droog in je lenzenhouder
of met vloeistof? (ik heb ze al die tijd droog bewaart
wat volgens de oculist geen probleem was).
- Heb je ook last van droge ogen als je werkt achter je pc?
- Harde lenzen in kokend water dat kan toch niet goed gaan?
- Ik gebruikte altijd een tissue bij het schoonmaken en
bij het inbrengen. Waarom is dat niet goed?
En wat kan ik beter wel gebruiken?
- Wat is het gevaar van bubbeltjes in je harde lenzen?
Want iedere keer als ik mijn lenzen druppel met
de totaal vloeistof komen ze erop. + Natuurlijk
hoe voorkom je dit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alle lenzen moet je in de vloeistof bewaren, ik zou maar een andere opticien zoeken.
Ceeve
12 jaar geleden
Crea heeft gelijk.
droge ogen heeft niets met de pc te maken, maar met de kamer waarin je bent, bijv. als er droge lucht is van de centrale verwarming,
lenzen moeten natuurlijk niet in kokend water, dat zeg ik ook niet, alleen dat je de lenzenhouder daarmee moet schoonmaken,
een tissue beschadigt de lens, dan krijg je minieme krasjes en sneller vervuiling, dus alleen je vingertop gebruiken voor het inzetten (altijd handen wassen),
bubbeltjes in je lens dat mag natuurlijk nooit, en al helemaal niet door de vloeistof die je gebruikt, hoe lang heb je ze eigenlijk, anders mee teruggaan valt misschien nog onder garantie
lees verder nog eens goed wat ik heb geschreven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bubbeltjes komen alleen bij het inzetten
van mijn harde lenzen. Ik druppel dan 1-3 druppels
op mijn lenzen wat de draagcomfort versterkt.
(als ik ze droog in doe dan voel ik dat meteen in mijn ogen).
Ik denk dat het komt doordat ik nu een grote vloeistof
fles gebruik (120ml ipv 60 ml). Want ik keek net
naar de zijkant waarop stond: Na opening niet langer
gebruiken dan 90 dagen. Dat verklaart het. Verder doe ik harde lenzen altijd met een soort
plakkertje erin en nooit met mijn handen (kan ook
niet met harde lenzen) Verder als ik het niet kan schoonmaken met een tissue,
wat is dan wel goed?
Ceeve
12 jaar geleden
Je balanceert de lens op het topje van je wijsvinger en dan doe je hem op je oog.
Schoonmaken zie 2. bij mijn antwoord, wrijven met vloeistof in de handpalm

Andere antwoorden (1)

als het goed is, heb je alles in 1 vloeistof, of 2 flesjes, 1 voor het inzetten en 1 voor het reinigen. Je doet een paar druppels reinigingsvloeistof in je hand, of alles in 1 vloeistof, je legt de lens met de bolle kant naar beneden daarin , dan doe je een paar druppels vloeistof op de lens en wrijf je met je pink de lens schoon, boven en onder gaat dan gelijk, dan leg je je lens in het bakje met reinigingsvloeistof, dan is hij goed schoon. Een lens gaat ongeveer anderhalf jaar mee. Voordat je begint je handen heel goed wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ceeve
12 jaar geleden
Dan heb je een slechte kwaliteit ikzelf doe er met gemak 5 jaar mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke , ik zie nu dat ik inderdaad een totaalvloeistof heb.
Wel raar dat de opticien vertelde dat ik het moest schoonmaken met alcohol. Maar goed ik maak het nu
wel schoon met die totaalvloeistof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had lenzen van Visser, UMC Utrecht, zullen echt niet slecht zijn.