Mijn oogsterktes blijven maar achteruit gaan; het beangstigt me wel. Ben nu 16 en heb al lenzen van -2.50 en -2.75

Toegevoegd na 58 seconden:
Toen het werd vastgesteld, zo'n drie jaar geleden, had ik -1.25

Toegevoegd na 9 minuten:
Wat kan hiervan de oorzaak wezen? Kan ik het tegengaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.4K

Antwoorden (3)

Ik zie niet echt een vraag maar meer een ongerustheid. Wat ik je wel kan zeggen is dat mijn schoonzusje ook snel achteruit ging met haar ogen. Op haar 18e zat ze al op - 12 . Ze heeft haar ogen laten laseren en gaat nu zonder bril door het leven. Misschien is dit straks ook een optie voor jou.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ogen blijven je hele leven veranderen. Ik heb zelf ook erg slechte ogen. Zelfs van de 1 op de andere dag met 2 punten achter uit gegaan. Schrok mij rot toen ik wakker werd. Nu (middels 30 gepasseerd) ga ik weer de plus in. Dit schijnt normaal te zijn dus mijn ogen worden beter. Ik heb -10 en -12 dus tja ik teken voor jouw sterkte ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee natuurlijk niet. Zou een dure hobby worden ;-). de sterktes veranderen normaal minimaal. Je ogen zijn er dan aan gewent en tijdens de controle zijn je lenzen aan vervanging toe. Maar als je net als ik zo een verschil hebt van de een op de andere dag tja dan moet je wel nieuwe lenzen hebben.
Je kunt het niet tegengaan. En je sterkte nu zegt niets over hoe het over een tijd zal zijn. Het kan soms tijden hetzelfde blijven, dus dat het de afgelopen jaren achteruit is gegaan hoeft helemaal niet te betekenen dat dat in dit tempo doorgaat.
Ik heb zelf jaren rond de -2,75 en -3,25 gehangen en bij de vorige oogmeting (ook al weer even geleden, ik was toen 40 geloof ik) was het ineens -2,5 en -2,75.
(En ik merk nu ook dat ik m'n bril af moet zetten als ik hele kleine lettertjes zoals op verpakkingen wil lezen, en dat ik niet zo snel meer kan focussen als ik bijvoorbeeld zit te lezen en dan opkijk).

Dus geen zorgen, het kan in je puberteit flink veranderen, dan een tijd ongeveer stabiel zijn, en dan weer gaan bijtrekken.