Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik zie amoeben, is dat normaal?

als ik op een zonnige dag naar de blauwe lucht kijk, zie ik niet 100% de blauwe lucht, maar ook wat kleine wazige donkere vlekjes.
door een beetje met mijn ogen te bewegen merk ik dat deze vlekjes op mijn ogen liggen, in het oogvocht.
als ik dan heel goed kijk (focus), herken ik hierin amoeben zoals ze te zien zijn door een microscoop.
de vraag is dus, is dat normaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde.
Ik weet niet of dit normaal is.
Dus ik wacht de antwoorden af.
Goeie vraag trouwens ;)
Rieneke1
13 jaar geleden
bedoel je mouches volante?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zijn het langwerpige, zwartgrijze dingetjes, die op slangetjes lijken ? En als je ernaar probeert te kijken lukt dit niet, ze gaan dan de andere kant op ? Ik zie deze ook, weet ook niet wat het is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

ja, dat zijn mouches volantes, en komt veel voor.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/42534-mouches-volantes-zwarte-vlekjes-en-draadjes-voor-je-ogen.html
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat moet het zijn ja, ik had er echt nog nooit van gehoord.
Rieneke1
13 jaar geleden
ik heb het al jaren, dus ik kende het wel.
vooral tegen een blauwe lucht is het een heel gedwarrel :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Bij ons in de familie komt dit voor als we erg moe zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bestaat ook, maar het gedwarrel tegen een blauwe achtergrond is wat anders.

Andere antwoorden (6)

Nee dat zijn geen amoeben, het is een beetje troebel geworden oogvocht, volgens mij niets ernstigs
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Als je echt amoeben ziet dan ging ik het naar het journaal toe om dit wereldkundig te maken, je zou dan flink geld kunnen verdienen.
Maar even serieus: wat jij ziet zijn verontreinigingen in het oogvocht en die zien er bijna uit als amoeben of als spinnewebben etc.
Zie verder www.oogartsen.nl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amoeben wordt o.a. binnen gebracht door besmet voedsel. Vaak kun je dat oplopen in het buitenland. Ben er behoorlijk ziek van geworden. Het is een piepklein beestje dat je zelf nooit kan zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoel ook niet echt amoeben.. iets wat erop lijkt,
sorry voor de verwarring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okay..vlekjes krijg je wel meer te zien na mate je ouder wordt. Maar door hard te knijpen met je oogleden kun je ook dit soort dingetjes zien.
Bedoel je niet van die hele piepkleine doorzichtige balletjes? Dat krijg je volgens mij toch alleen bij duizeligheid?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is normaal zolang het je zicht niet belemmert. Idd als al aangegeven mouches volantes of floaters genoemd.
Er valt verder weinig aan te doen. Mocht het plotseling zijn opgekomen of ernstiger geworden zijn even laten nakijken door oogarts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze mouches volantes kunnen alleen worden weggehaald bij uitzuiging uit het oogvocht. Mocht je er erg veel last van hebben in je dagelijkse normale leven, dan is het raadzaam om naar een oogarts te gaan. Het kan (hoeft niet) een voorbode zijn van ernstiger oogmankement.
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding