Kan een traanbuis kapot gaan?

Is het mogelijk dat een traanbuis in het oog tijdelijk niet meer werkt, of permanent beschadigd kan raken zodat je niet meer kunt huilen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
4.5K

Antwoorden (3)

ik heb weleens gehoord dat een traanbuisje verstopt kan zijn. De huisarts of oogarts kan die kwaal eenvoudig verhelpen, maar aangenaam is het niet. Dat hoorde ik tenminste van een kennis van me die zo'n behandeling heeft ondergaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja
http://www.vasculitis.nl/traanbuisjes_nl.html
Een veel voorkomend probleem bij patiënten met systeemvasculitis - in het bijzonder met de ziekte van Wegener - zijn verstopte traanbuisjes. Die lopen van de ooghoeken naar de neus en voeren het traanvocht af. Er zijn verschillende testen om na te gaan of de traanbuisjes geheel of gedeeltelijk verstopt zijn.

Toegevoegd na 38 seconden:
Je kan er zelfs mee geboren worden http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1781/verstopte-traanbuis-bij-zuigelingen:
Wat is een verstopte traanbuis?

Een verstopte traanbuis bij kinderen in de eerste levensmaanden, in de medische wereld dacryostenose genoemd, is een aangeboren afwijking. In de meeste gevallen verdwijnt de aandoening binnen zes maanden. Een verstopt traanbuisje kan leiden tot een ontsteking van de traanzak, de zogenaamde dacryocystitis. De aandoening komt regelmatig voor bij zuigelingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een vriendin van is bestraald aan het hoofd.
Daarna waren de traanbuisjes definitief beschadigd.
Resultaat: Ze loopt de rest van haar leven met tranende, opgezette, rode en pijnlijke ooghoeken.