Waarom mogen medicijnen met als bijwerking “een plotse onverklaarbare dood” toch verkocht worden?

Het gaat hier om het medicijn olanzapine

een jaar geleden
3K
Ritsuka
een jaar geleden
Het gaat om de dosis, als je teveel water drinkt ga je ook dood.
Cryofiel
een jaar geleden
Het gaat inderdaad om de dosis.

Aanvullend daarop: als een medicijn voor 1 op de miljoen gebruikers dodelijk is, en de overige 999.999 gebruikers bevrijdt van ernstige gezondheidsproblemen, kan het wel degelijk het risico waard zijn. De voordelen zijn dan immers groter dan de nadelen.

Antwoorden (1)

Olanzapine wordt geassocieerd met toxiciteit in bepaalde gevallen van overdosering, maar het bewijs van enige relatie is beperkt en wordt waarschijnlijk beïnvloed door de hogere percentages hart- en vaatziekten bij deze patiënten.
Medicijnen die bij een overdosis dodelijk kunnen zijn mogen toch verkocht worden omdat ze een therapeutisch voordeel hebben voor sommige patiënten die aan bepaalde aandoeningen lijden. De kans op deze bijwerking is echter zeer zeldzaam en de arts moet de voordelen en risico’s van het medicijn afwegen voordat hij het voorschrijft.
SimonV
een jaar geleden