Op welk moment moet ik mijn vitamine D nemen?

Ik gebruik vitamine D om een tekort aan te vullen. Er staat echter niet bij op welk moment ik mijn drankje moet innemen: in de ochtend of in de avond, voor of na de maaltijd?

Op welk moment kan ik mijn vitamine D het beste innemen?

PS. Het is (de biologische voorloper van) vitamine D, van D-Cura. Ik gebruik 100.000 IE, eens per acht weken. Het is een vloeistof die in een ampul zit, en die ik moet drinken.

een jaar geleden
2.3K
Thecis
een jaar geleden
Kijk in de bijsluiter of daar iets over vermeld staat. Is dat niet zo, kan je het innemen wanneer het schikt.
Bij twijfel navragen bij de apotheek.
Cryofiel
een jaar geleden
In de bljsluiter staat er niets over:
https://www.galephar.nl/wp-content/uploads/bijsluiter_dcura.pdf

Antwoorden (3)

De 14 verschillende vitamines die we kennen zijn verdeeld in wateroplosbare vitamines en vetoplosbare vitamines. Vitamine D valt onder deze laatste categorie. Wat betekent vetoplosbaar of wateroplosbaar? Elke stof lost op in water of in olie (vet). Een andere manier is er niet. Vitamine D lost dus op in olie en zo neemt het lichaam de vitamine op.

Vitamine D, net als de andere vetoplosbare vitamines A, E en K, neem je daarom het beste in bij een maaltijd, omdat in een maaltijd altijd wel een beetje vet zit. Op die manier kan het lichaam de vitamine vervolgens uit het vet in de voeding opnemen.

Je kunt zelf kiezen of je dit bij het ontbijt, de lunch of het avondeten doet. Bij iedere maaltijd gebruik je namelijk wel een beetje vet. Of het nu een kom yoghurt is voor het ontbijt, een boterham met kaas voor de lunch of een pasta met rode saus in de avond.
SimonV
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Goede overwegingen.
Ik nam mijn vitamine D altijd al vlak na de avondmaaltijd, liefst zelfs na een wat vettigere avondmaaltijd - juist omdat vitamine D vetoplosbaar is. Ik vroeg me echter af of ik hier slim aan deed, of juist niet. Jouw antwoord heeft me hierin gehoplen, dank daarvoor.
Thecis
een jaar geleden
In dit geval maakt het niet zoveel uit. Die ampullen bevatten een olieachtige vloeistof waarin de vitamine d al opgelost is. Een vettige maaltijd kan zeker geen kwaad, maar hoeft niet.
Vitamine D neem je eenmaal per dag in. Het maakt niet uit op welk tijdstip, maar een vast tijdstip per dag wordt aanbevolen; met name omdat je je dan bewust bent van het tijdstip.
Ben je jonger dan 70 jaar: een tablet van 10 microgram per dag en niet meer want dat heeft geen zin: het levert geen extra gezondheidswinst op.
Ben je 70 jaar of ouder, dan een tablet van 20 microgram per dag - meer heeft geen zin.
In de meeste tabletten die worden verkocht bij de drogist zit meer dan 20 microgram, vaak 25 of 75 microgram, soms 100 microgram. Volgens de Watenwet mag een producent maximaal 75 microgram vitamine D per dag adviseren.
Bij meer dan 100 microgram per dag kan er te veel kalk in het lichaam komen. Daardoor kan schade ontstaan aan hart, bloedvaten en nieren.
Een dosis van 100.000 IE (eenmaal per acht weken) komt neer op 2500 microgram.
Bron: Consumentengids, november 2020.
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
In dit geval neem je het in 1x per 8 weken. Ik snap dat het dan overeenkomt met een bepaalde hoeveelheid ug, maar dat staat niet in relatie tot het eerdere verhaal (omdat dat over tabletten gaat, 1x per 8 weken kan je beter bekijken als een bolus toediening, alleen dan oraal ipv intraveneus). Alhoewel het goede informatie is wat hier staat, draagt het niet bij tot een antwoord op de vraag. Ook omdat het innemen van tabletten anders is dan een vloeistof.
S'ochtens is het beste en eet eerst iets.
een jaar geleden