Heb je een kortere levensduur als je elke dag pillen slikt?

Hey dames/heren,

dit is een vraag die alsmaar in mijn hoofd zit te zweven...

Sommige mensen moeten soms voor een bepaalde reden/ziekte/aandoening, elke dag heel hun leven 1 of meerdere pillen slikken...

Kan je door dagelijks 1 of meerder pillen te slikken een kortere levensduur hebben? Is daar wetenschappelijk iets van bekend?

Of is dat bullshit wat er in mijn gedachten zweeft? :(

Ik ben wat ongerust omdat ik zelf misschien heel mijn leven maagzuurremmers moet gebruiken...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Ritsuka
12 jaar geleden
Er zit een groot verschil tussen pillen, en in principe kun je morgen aangereden worden door een auto. Dan is je leven flink verkort, maar dat heeft dan niks met die pil te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Ritsuka: mooi gerelativeerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste mensen leven juist langer doordat ze iedere dag medicijnen slikken. Hierdoor is de sterfte na bv. een hartaanval aanmerkelijk gereduceerd. Het ligt er natuurlijk erg aan wat voor soort medicijnen maar zonder je maagzuurremmer zou je last kunnen krijgen van slokdarmontsteking, maagklachten etc. dat is veel ongezonder dan die medicijnen!

Het beste antwoord

Nee. Heel simpel: als bekend zou zijn dat het langdurig slikken van bepaalde medicijnen je leven zou bekorten, zou het niet langdurig worden voorgeschreven. TENZIJ je het hebt over middelen die weliswaar bepaalde risico's hebben, maar waarvan het NIET slikken van het middel een nog groter risico zou zijn.

Ik heb geloof ik bijna 20 pilletjes in m'n dagdoos zitten, en daar is echt niets bij waardoor ik korter zal leven. Oh ja, bepaalde middelen kunnen op lange termijn wel complicaties veroorzaken, maar die zijn (bij de pillen die ik slik) zeldzaam, en het simpele feit dat ik zonder deze middelen gewoon geen leven heb, maakt dat de keuze tussen wel of niet slikken verrassend eenvoudig is.

Daar zitten trouwens ook protonpompremmers ("maagzuurremmers") bij. Als ik die niet slik, krijg ik niet alleen meer klachten (misselijkheid, pijn, braken, niet kunnen eten, afvallen) maar ook loop ik het risico dat door het opkomend zuur mijn slokdarm beschadigt, en mogelijk zo beschadigt dat ik daardoor een verhoogd risico op slokdarmkanker krijg (Barrett's slokdarm). Sommige mensen lopen een risico op maagbloedingen, -zweren of zelfs perforaties als zij geen maagzuurremmers slikken.

Soms is het mogelijk om met leefstijladviezen maagklachten te verminderen. Maar als dat niet mogelijk is, als er een probleem is met hoe de maag en slokdarm functioneren, dan is dat vaak niet afdoende. Van maagzuurremmers zijn geen gevaarlijke bijwerkingen bekend, maar van het niet slikken ervan kun je bij bepaalde aandoeningen hele vervelende complicaties ontwikkelen. Dat geldt voor heel veel medicatie. Er is altijd een réden dat mensen langdurig of dagelijks bepaalde medicatie gebruiken. Zolang dat een goede reden is, kun je doorgaans beter wel dan niet slikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hoe lang jouw leven zal zijn, weet je toch niet, en hoeveel het bekort zal worden, weet je ook niet.
Maagzuurremmers zijn symptoombestrijders en het verdient wel aanbeveling om grondig te zoeken naar de oorzaak van het teveel aan maagzuur en dat aan te pakken.

En als je echt dat medicijn nodig hebt, wat dan ook, dan zal dat moeten. En leef je leven zonder te denken aan het einde, want dat komt vanzelf, eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een antwoord naar mijn hart: +
Nee.
Ik had een veel te hoge bloeddruk en dat is heel erg ongezond.
Daarom slik ik daar nu iedere dag pillen voor.
Nu is mijn bloeddruk goed en dat is beter
dus zal ik langer leven dan zonder die pillen.

Mijn man heeft kanker. Meer soorten.
Naast de chemo en de injecties die hij krijgt, slikt hij iedere dag van allerlei pillen.
En daardoor zal hij langer leven dan wanneer hij die
medicijnen niet zou nemen.
Overigens zitten daar ook maagzuurremmers bij.

Waar jij die medicijnen voor gebruikt, dus jouw kwaal, dat kan al heel divers zijn.
Soms helpt het om eetgewoonten aan te passen. Neem bijvoorbeeld drie tot vijf kleine maaltijden per dag, in plaats van een of twee grote. Vermijd voedsel en drank waar je snel last van krijgt, zoals alcohol of scherpe kruiden.
Ook als je stopt met roken kunnen maagklachten verminderen.
Maar inderdaad:
Ook medicijnen kunnen maagklachten geven.

Overleg met jouw arts.
En dat bedoel ik ook: overleggen!
Niet zomaar aannemen wat hij/zij zegt, maar vragen naar het hoe en het waarom.
En deze vraag ook aan jouw dokter stellen.
Die is daar voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
:-( wat triest van je man, ik hoop dat hij zich niet al te slecht voelt, ik wens jullie heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd erg triest. zonder mijn medicijnen was ik er waarschijnlijk ook niet meer geweest,soms is het dan ook echt nodig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wens jullie ook veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie voor het medeleven.
Het slikken van de meeste pillen op zich niet. De reden dat je ze moet slikken zou je leven juist korter kunnen laten duren als je het niet doet.

In jouw geval zal het weinig of niets uitmaken. Je kan daarnaast je eet- en drinkgewoonten aanpassen. Doe sowieso alles in overleg met een gespecialiseerd arts en in het geval van medicijnen ook de apotheker.

Maak je vooral niet teveel zorgen, want je te ongerust maken is ook niet goed voor je geestelijk en lichamelijk welzijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou best kunnen. wat is beter, een paar dagen korter comfortabel leven dan een iets langer leven in pijn en narigheid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. En ook niet per se ja.
Mensen slikken niet zomaar pillen. Die heb je doorgaans nódig. Vervelend genoeg moet je dan soms weer pillen tegen ongewenste bijwerkingen gaan slikken, maar ja...
Als je met pillen in leven blijft en zonder pillen niet of korter, dan is het simpel.
Artsen schrijven niet zomaar allerlei rotzooi voor, en bedenk ook: medicijnen zijn behoorlijk uitgebreid getest. En ja, dan kan het nog altijd misgaan, dat ze later ontdekken dat iets toch niet zo gezond was. Maar als jij de straat op loopt, kun je aangereden worden - is dat een reden levenslang binnen te blijven? Dan kan het huis instorten. Snap je? Je moet de risico's, en in dit geval de 'lusten' (minder last van maagzuur) en de mogelijke 'lasten' afwegen.
Als jij denkt dat je korter zult leven doordat je maagzuurremmers slikt, dan lijkt het me verstandig eens met je apotheker te praten over wat je precies slikt, wat de bijwerkingen kunnen zijn, of jij daar last van hebt of niet, en wat de eventuele risico's zijn. Waarschijnlijk stelt dat je al erg gerust.