Wat is het beste medicijn tegen AIDS, tot nu toe?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.1K
tinus1969
2 jaar geleden
Er is niet een beste medicijn; maar zie hier voor allerlei richtlijnen https://www.hiv-monitoring.nl/en/resources/hiv-treatment-guidelines

Antwoorden (1)

Daar is geen antwoord op te geven, dat hangt van de persoon af. Er zijn diverse klassen en combinaties van hiv-remmers beschikbaar. Zo is er voor iedereen geschikte medicatie. Soms is het even zoeken naar welke medicatie het best past.
Hiv-remmers worden altijd gebruikt in combinatie met elkaar. Dit wordt combinatietherapie of HAART (highly active antiretroviral therapy = hoogactieve antiretrovirale therapie) genoemd.
De eerste resultaten van mensen die een nieuw antiretroviraal medicijn gebruiken, Lenacapavir genaamd, zijn veelbelovend. Het langwerkende medicijn bevindt zich nog in de onderzoeksfase, maar als de ontwikkelaars het effectief kunnen combineren met andere medicijnen die ook maar twee keer per jaar hoeven te worden ingenomen, kan het een revolutie teweegbrengen in de hiv-behandeling.
SimonV