Waarom krijg ik buikpijn van voedingssupplementen?

Waarom krijg ik buikpijn van voedingssupplementen? Ik gebruik sinds kort voedingssupplementen, neem deze ca. 20 min. na het ontbijt, maar krijg binnen een half uur buikpijn. Het gaat ook nog om een alternatief middel, dus dan zou je helemaal weinig bijwerkingen verwachten. Hoe kan dit?

2 jaar geleden
1.9K
tinus1969
2 jaar geleden
Biergist toevallig?
Ritsuka
2 jaar geleden
Ik heb dat bij een specifiek merk vitamines, ander merk gaf mij geen problemen.

Antwoorden (2)

Om je lichaam een extra boost te geven tijdens de wintermaanden, durven we zeker extra vitamientjes in te nemen. Maar soms voel je je nadien toch niet helemaal oké. Blijkbaar heeft dat meerdere oorzaken. Volgens David Poppers, een gastro-enteroloog in het medisch centrum van de universiteit van New York, zouden bepaalde soorten vitaminen een reeks gastro-intestinale problemen veroorzaken, waardoor je buikpijn, misselijkheid of diarree kan krijgen.
Het is ook niet de bedoeling om alle supplementen tegelijk in te nemen. Volgens Poppers kunnen ze elkaar aanvullen, maar elkaar ook verstoren. “IJzer wordt bijvoorbeeld beter opgenomen als het wordt ingenomen met vitamine C”, legt Poppers uit. “Maar ijzer nemen met calcium kan echter het tegenovergestelde effect hebben.”
Zowel Poppers als Hensrud benadrukt dat het erg belangrijk is om met je dokter te praten vooraleer je een dagelijkse vitamine- of supplementenroutine begint. Je moet je dokter ook waarschuwen als je bijwerkingen ondervindt. “De meeste mensen hebben geen ton toegevoegde voedingsstoffen nodig, tenzij ze een tekort hebben”, zegt Hensrud. Daarom raden de experten ook aan om een eenvoudige bloedtest te doen bij de dokter om te bepalen welke tekorten je hebt.
fremar
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Nogsl zwaar aangezet, alsof supplementen al snel een probleem zijn. Volgens mij valt dat best mee.
“Het gaat ook nog om een alternatief middel, dus dan zou je helemaal weinig bijwerkingen verwachten.”
Misschien juist wel. En is dat de oorzaak van je buikpijn.

Voedingssupplementen zijn razend populair, maar ook onbetrouwbaar en soms levensgevaarlijk. Vaak worden gezondheidsklachten gemeld, volgens Irma de Vries (internist-toxicoloog bij het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum van UMC Utrecht). De meeste meldingen gaan over rustgevende supplementen. Het gaat dan vaak om lichte gezondheidsklachten, zoals misselijkheid, hoofdpijn of psychische klachten.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onderzocht twee categorieën. Het gaat onder andere om libidoverhogers, ‘fat burners’, afslankpillen en ‘pre workout preparaten’ (pillen die je voor het sporten slikt). Deze hebben zij getest op zogeheten farmacologische actieve stoffen, dat zijn stoffen die je lichaamsfuncties beïnvloeden. Sommige van deze stoffen zijn verboden, een aantal komt voor in geneesmiddelen. Uit het onderzoek van de NVWA bleek dat 60% van de geteste supplementen deze farmacologisch actieve stoffen bevat. Dit staat echter bij deze producten niet op de verpakking en dat zou wel moeten. Dit brengt gezondheidsrisico’s met zich mee en de consument is zich niet bewust van de aanwezigheid van deze stoffen.

Je zou dus beter eerst met de huisarts kunnen overleggen of je jouw middel veilig kunt nemen.
SimonV