Sofradex oordruppels niet meer leverbaar, waardoor komt dat?

Volgens onze apotheek is sofradex oordruppels (tegen loopoor) niet leverbaar. Een vaag verhaal van mislukt productieproces en ingredienten. Weet iemand of momenteel (11 augustus 2020) in heel nederland sofradex niet meer leverbaar is en waardoor dat komt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.8K
Pieterke
3 jaar geleden
Het staat niet als niet-leverbaar op Farmaceutisch Kompas maar daar worden medicijnen die niet leverbaar zijn pas na 14 dagen op vermeld. Het zou kunnen dat Sofradex elders in Nederland nog wel leverbaar is. Probeer het eens bij een andere apotheek. Je bent tegenwoordig niet meer aan een bepaalde apotheek gebonden. Ik weet niet of je dan een recept van je huisarts nodig hebt.
https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/d/dexamethason_framycetine_

Antwoorden (1)

In een officieel bericht van de Staat, gedateerd 12 augustus 2020, staat:

"De handelsvergunninghouder van Sofradex, oogdruppels (RVG 15026) en Sofradex, oordruppels (RVG 04961) heeft melding gemaakt van een leveringsprobleem. Uit informatie van de houder van de handelsvergunning is gebleken dat dit geneesmiddel momenteel onvoldoende voorradig is voor groothandelaren of apothekers om in de behoeften van patiënten te kunnen voorzien"

en daarom is door de Inspectie Gezondheidszorg tot uiterlijk 11 november 2020 toestemming gegeven om vergelijkbare geregistreerde geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof, sterkte en toedieningsvorm zonder handelsvergunning uit het buitenland te mogen betrekken.

Er is dus momenteel in heel Nederland een tekort aan Sofradex en het is nog niet bekend wanneer dat tekort zal zijn verholpen.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Tja, dus het klopt dat er leveringsproblemen zijn. En dat het zelfs onduidelijk is wanneer Sofradex weer leverbaar is. Maar wat zou hier de reden van zijn?
a) te hoge vraag?
b) mislukte productie batch?
c) fabriek falliet?
d) sommige ingredienten niet leverbaar? (en waarom?) Gevolg: geen sofradex voor zielige kindjes met oorontsteking. En als je wel eens heftige oorontsteking gehad hebt, dan weet je hoe pijnlijk dat kan zijn. Een verwaarloosde oorontsteking (lees: onbehandelde oorontsteking) kan lijden tot doofheid. Gaan we een generatie krijgen met dove kindjes? Zou het niet kunnen leveren te maken kunnen hebben met Corona?
Amadea
3 jaar geleden
Dat het bekende middel momenteel niet gebruikt kan worden betekent niet - zoals uit mijn antwoord al blijkt - dat er geen medicijn tegen oorontsteking beschikbaar is. Als de paracetamol bij Kruidvat op zou zijn ga je toch ook niet constateren dat mensen dus maar pijn moeten lijden omdat die drogist het middel niet op voorraad heeft? Wat de exacte oorzaak is zal alleen de leverancier kunnen vertellen, daar kan niemand op Goeie Vraag het antwoord op geven.
Pieterke
3 jaar geleden
https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/. Hier kun je zien welke alternatieven er zijn voor Sofradex.