Kan het middel Ibuprofen ontstekingswerend helpen tegen chronische sinusitis?

Kan Ibuprofen de ontsteking van de sinussen genezen ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (2)

Nee. Ibuprofen heeft geen invloed op de klachten of op het herstel van een chronische sinusitis of andere ontstekingen door virussen. Het kan helpen tegen de pijn.
SimonV
3 jaar geleden
Ibuprofen is op een andere manier ontstekingsremmend dan b.v. antibiotica. Chronische sinusitis wordt daarom ook op een andere wijze behandeld. Dat is echt iets voor de huisarts of een KNO-arts.
Onderstaande tekst komt van onder de link:
De volgende medicijnbehandelingen kunnen in aanmerking komen:

Een lange kuur van corticosteroïde neusspray of -druppels (bv. een kuur van drie maanden). Corticosteroïden verminderen de ontsteking. Corticosteroïde spray of druppels helpen in het bijzonder in gevallen waar allergie waarschijnlijk een rol speelt. Bijvoorbeeld wanneer men allergische rinitis heeft. Corticosteroïde neussprays of –druppels kunnen soms ook helpen bij het verminderen van neuspoliepen. In sommige gevallen, als de symptomen ernstig zijn, kan een kuur van corticosteroïde tabletten voorgesteld worden. Deze tabletten hebben echter meestal bijwerkingen.
Een langer dan normale antibioticakuur (bv. een kuur van 2 tot 3 weken). Dit kan goede resultaten geven maar, zoals eerder gezegd, chronische sinusitis is geen eenvoudige, gangbare infectie. Een lange kuur met antibiotica kan de aangedane neusbijholte beschermen tegen herhaling van de infecties en meewerken aan een langzame terugkeer naar de normale toestand voor wat betreft de ontstekingseffecten. Het bewijs voor de werking van langere antibioticakuren is echter beperkt vanwege gebrek aan goed klinisch onderzoek. De beste persoon om te beslissen of een langere antibioticakuur doeltreffend is of niet, is de KNO-specialist.
Anti-schimmel medicijnen zijn nodig als er sprake is van schimmelinfectie in een sinus (zeldzaam).