Ik slik temazepam, sinds afgelopen vrijdag, en wil er mee stoppen kan dat?

Ik heb slaapproblemen, en ze hebben me dit voor nog 5 dagen gegeven. maar eigenlijk wil ik er niet meer mee verder, aangezien het werkt als gewenning (is mij verteld). klopt dit? en zo ja, kan ik er dan wel meteen mee stoppen?

Toegevoegd na 55 minuten:
Ik bedoel vorige week vrijdag! Aangezien afgelopen vrijdag gisteren was... Sorry voor de onduidelijkheid!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Er is absoluut geen sprake van verslaving als je iets 5 dagen slikt. Dat kan pas na 5 weken of 5 maanden. Je lichaam went er pas aan als je het veel langer slikt dan 5 dagen.

Ik weet niet wie je bedoelt met "ze", maar ik neem aan dat het is voorgeschreven door je huisarts. Dat doet hij niet voor niets, en artsen zijn terughoudend met het voorschrijven van dit soort middelen. Je zult het nu dus nodig hebben. Als je nu al prima slaapt zonder die temazepam, kun je best stoppen, maar je hoeft niet te stoppen vanuit het oogpunt van verslaving.

Als je gewoon na 5 dagen stopt, zoals is afgesproken met je huisarts, dan is er niets aan de hand, en zul je geen last hebben van ontwenningsverschijnselen.

Toegevoegd na 58 minuten:
N.a.v. je toelichting:
Het wordt er niet echt duidelijker op.
Je hebt een 5 daags kuurtje, en dat is nu afgelopen. Dan hoef je ook nergens mee te stoppen want het kuurtje is klaar.

Andere mogelijkheid: je hebt opnieuw medicijnen gekregen voor 5 dagen, en nu wil je halverwege stoppen omdat je bang bent voor verslaving of gewenning.

Er zijn nauwelijks artsen die zomaar dit soort middelen voorschrijven. Het zal dus nodig zijn, en je arts weet ook, dat langdurig gebruik van dit soort middelen niet verstandig is. Hij zal dus een afweging hebben gemaakt.
Maak je je zorgen, over wat dan ook met betrekking tot deze medicijnen overleg dat dan met je huisarts. In het algemeen is het onverstandig om op eigen houtje te stoppen met voorgeschreven medicijnen. Iedere huisarts is telefonisch bereikbaar, en je kunt maandag bellen, en uitleggen wat je probleem is, of wat je vragen zijn. Hij zal je dan een advies geven, en het is raadzaam om dat advies op te volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord, nou ik zou even nog duidelijker zijn. ik slik het vanaf 22 juni, en heb nog voor 4/5 dagen liggen hier. Ik heb ze gekregen, omdat de situatie de afgelopen dagen nogal heftig was. hij heeft ze voor die overige 4/5 dagen voor geschreven als 'zo nodig'. ik heb vanacht zonder geslapen, en merk je echt dat je telkens naar 1 uurtje weer wakker word, en dan weer een halfuurtje duurt voordat je slaapt! maar super bedankt voor je reactie!

Andere antwoorden (6)

Ja, je kunt stoppen. Je hoeft het niet als een kuurtje te zien die je af moet maken. Het is een licht inslapertje, en inderaad toch verslavend. Misschien handig om achter de hand te hebben nu je je toch hebt? Om incidenteel te gebruiken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor. Het is alleen bij een kuur van een recept dat je niet zomaar moet stoppen. Of met een antidepressiva, deze moet ook afgebouwd worden. Maar vooral een slaap pil kan je stoppen wanneer je wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een verschil tussen verslaving en gewenning. Maar na 5 dagen zal dat niet optreden. Na enkele weken kan dat wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
temazepam is verslavend als je er langdurig gebruik van maakt.
je hebt dit nu een week gebruikt, dan is er nog niets aan de hand, je kunt er onmiddellijk mee stoppen, dat is geen enkel probleem.

ik moet je op de gebruiksaanwijzing wijzen waar in staat hoe en wat over gebruik en inname.
nog verstandiger is het om even de apotheek te bellen en advies te vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, dat kan. Bij benzodiazepinen (de geneesmiddelengroep waar temazepam toe behoort) treedt er vrij snel gewenning op. Dat betekent dat bij sommige mensen al na twee weken continu gebruik er middel niet meer werkt, en er alleen bijwerkingen optreden. Bij stoppen kan er dan een zogeheten 'rebound'-effect optreden. Dit betekent dat je dezelfde symptomen terugkrijgt die je had vóórdat je met het middel begon, maar dan nog sterker. Je kunt dan dus last krijgen van slapeloosheid, onrust, nervositeit, etc. Veel mensen denken daarom dat het middel wél werkzaam is ("als ik het niet neem slaap ik echt slechter, dus het doet toch wel iets") maar dat is dus niet zo.

Bij vijf dagen, of ook bij tien dagen, kan er amper nog sprake zijn van gewenning. Als je er erg gevoelig voor bent zou het mogelijk zijn, maar dat betekent alleen maar dat het middel veel minder werkzaam is. De kans dat je weer slechter slaapt als je stopt met het middel is sowieso aanwezig, omdat waarschijnlijk de oorzaak van je slaapprobleem niet is aangepakt. Hoewel bij sommige mensen het wel even kan helpen om weer in een ritme te komen, en dan kan het zijn dat ze ineens wél goed slapen als ze stoppen met het middel.

Deze middelen zijn niet geschikt om langere tijd te gebruiken, omdat ze gewoon niet meer werken na een tijdje, en omdat ze teveel bijwerkingen hebben. Als je vaak last hebt van slapeloosheid, kan het soms een goed middel zijn om af en toe te gebruiken. Als je het bijvoorbeeld hooguit twee of drie nachten slikt in één week, treedt er geen gewenning op en kun je indien nodig het middel ook langere tijd blijven gebruiken. Maar als je een langdurig slaapprobleem hebt, kun je beter naar je huisarts gaan en samen zoeken naar de oorzaak. Je slaapprobleem kan dan wellicht beter behandeld worden.

Maar je kunt er dus gewoon mee stoppen als je dat wilt. Alleen als iemand al langere tijd dit soort middelen gebruikt, en dan vaak ook in hogere doseringen, wordt aangeraden dit onder medische begeleiding te doen. Dat is op jou niet van toepassing. Ben je er trouwens bekend mee dat je 8 uur na inname van dit middel geen auto mag rijden, en als je meer dan 20 mg neemt, zelfs 24 uur niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een eerdere reactie wordt gezegd dat artsen terughoudend zijn in het voorschrijven van deze middelen. Niets is minder waar tegenwoordig, ik spreek uit eigen ervaring.
Wacht niet op je arts om ermee te stoppen. Geef zelf aan dat je wilt stoppen en de tabletten niet meer hoeft. In plaats van temazepam kun je melatonine tabletten in een hoge dosering nemen.