Bij gebruik van sommige antibiotica moet je de zon vermijden; bij andere niet. Waarom?

Bij het gebruik van tetracycline (een antibioticum) wordt nadrukkelijk aangegeven, dat je de zon en de zonnebank moet vermijden. Bij andere antibiotica zoals amoxicilline is dat helemaal niet. Wat is daarvan de reden en wat doet het zonlicht dan?
Liever geen bijsluiterantwoorden, die kan ik zelf ook lezen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
8K

Antwoorden (1)

Door bepaalde antibiotica (zoals doxycycline en tetracycline) kun je overgevoelig voor uv-straling worden.
Deze antibiotica dringen door tot in de cellen van de huid. Daar nemen ze uv-straling op en zetten dit om in zuurstof. Hierdoor stijgt de hoeveelheid zuurstof in de cellen van de huid. Te veel zuurstof in een cel is giftig en tast het DNA aan. De cel gaat dan dood. Naast deze reactie veroorzaakt zonlicht in combinatie met antibiotica de aanmaak van ontstekingscellen. Dit alles leidt tot een ernstig verbrande huid, soms zelfs met blaren. Ook iemand die eigenlijk nooit verbrandt kan zo’n reactie krijgen door antibiotica en zon.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SimonV
En blijkbaar is de amoxicilline dan niet verwant aan de tetracyclines!?
+
SimonV
3 jaar geleden
Nee, die zijn niet verwant.
https://de.wikipedia.org/wiki/Amoxicillin
https://de.wikipedia.org/wiki/Tetracyclin