Mag je amoxicilline/clavulaanzuur oplossen in wat water?

Ik vraag dit omdat ik pillen slikken erg lastig vind.

4 jaar geleden
15K
ronron1212
4 jaar geleden
Waarom heb je geen vloeibare aan de apotheek gevraagd?
hiepje1
4 jaar geleden
Omdat ik niet wist dat dat ook kon.
Thecis
4 jaar geleden
Als het inderdaad breekbare tabletten zijn, kan je ze ook vergruizen.
Het niet goed kunnen doorslikken is een bekend probleem voor therapietrouw. Ofwel, waarom mensen geen tabletten innemen (en dus niet "trouw zijn aan de behandeling"). Als de structuur lijkt op die van (bijv) een paracetamol, kan je ze vergruizen in in water innemen (hoeft niet altijd op te lossen) of in bijv yoghurt o.i.d. Vraag het na bij de apotheek wat je kan doen. Ze zijn er om u te helpen.

Antwoorden (2)

Uit de bijsluiter:
 Tijdens een maaltijd innemen.
 Slik de tablet heel door met een glas water. De tabletten kunnen langs de breukstreep worden gebroken waardoor ze gemakkelijker kunnen worden doorgeslikt. U moet beide tablethelften tegelijkertijd innemen.

Als het heel moeilijk is om te slikken kan je de twee helften innemen met een lepel yoghurt of vla en daarna een glas water drinken.
De pillen vallen heel moeilijk uiteen in water, dus "oplossen" zal niet lukken. Als het met twee helften niet lukt kan je ze met een heel scherp mes in brokjes drukken. Niet snijden, maar scherpe kant van het mes erop zetten en gewoon stevig drukken tot je kleine stukjes hebt. Verzamel de stukjes in een glas en doe er een paar slokken water bij. Yoghurt en/of vla is nog een alternatief.
Toegevoegd op 20 oktober 2019 20:47: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Is het antwoord op de vraag nou nee, of mag het toch als je alles maar tegelijk inslikt?
Ja, je mag het oplossen in water. Voor kinderen wordt zelfs aangeraden het tablet vlak voor gebruik in minimaal een half glas water al roerend uiteen te laten vallen.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het hangt helemaal van het merk af. Jouw voorbeeld is van Sandoz. Maar sommige tabletten vallen NIET uit elkaar in water, sommige tabletten hebben de toevoeging DISPER (zoals die van Sandoz), omdat ze wel te dispergeren zijn en voor kinderen zijn er nog kant en klare orale suspensies.
SimonV
4 jaar geleden
Dat maakt niet uit. De vraag is niet of het KAN, maar of het MAG. Het enige tablet zal hier geschikter voor zijn dan het andere. Maar er is geen medische reden om het niet te doen.