nog steeds pijn ondanks 3 verschillende pijnstillers, hoe kan dat?

na beenbreuk diclofenacnatrium, langzaam werkende oxycodon, snelwerkende oxycodon en paracetamol meegekregen voor de pijn. En het helpt niets, de verpleegkundige vertelde dat ik naar een "spiegel "moest werken net zolang dat de pijn wel weg was en dan die hoeveelheid pillen moet blijven slikken, zodat de pijn wel weg blijft. Bij thuiskomst gelijk gestopt met al die troep en omdat ik de "spiegel"niet tegenkwam en omdat het grote rotzooi is waar je niet blij van word. De darmen overstuur en ook daar kreeg ik troep voor mee, de hele dag slapen. Na 4 dagen afkicken, met dezelfde pijn 1 nurofen pil genomen met 400mg ibuprofen en dit hielp wel merkbaar. Rest de vraag hoe kan dit? Uiteraard nog veel meer vragen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.3K
tinus1969
4 jaar geleden
je vertelt erg weinig over wanneer/hoe snel/hoeveel pijnstillers je precies kreeg meteen na je beenbreuk. Ik vind het niet zo gek dat je de eerste dagen na een breuk de meeste pijn hebt. dat die nurofen nu wel helpt, ligt dus waarschijnlijk niet aan de medicijnen maar aan het feit dat je breuk geneest.

Antwoorden (1)

De "spiegel" is er voor iedereen. Het is de bloedwaarde van de betreffende medicijnen in het bloed (bloedspiegel of ook wel bloedspiegelwaarde) waarop het therapeutisch effect merkbaar is. Dat u de spiegel nog niet tegen kwam wil niet zeggen dat deze niet aanwezig was. Strikt genomen had de dosis dan gewoon hoger moeten zijn. Dus puur op de vraag "hoe kan het dat er ondanks 3 pijnstillers nog steeds pijn is?" is het antwoord "omdat u niet genoeg hebt ingenomen om de pijndempende werking te merken".

Dicolfenac is een NSAID's, ofwel ontstekingsremmers met een lichte pijnstillende werking.
Paracetamol kennen wel allemaal natuurlijk, pijnstillende en koortsverlagend.
Oxycodon is de echte leuke hier. Een opoïde achtige. Vergelijkbaar met morfine (maar dan wat krachtiger). Daarbij is oxycodon ook verslavend (tot zéér verslavend, afhankelijk van welke bron je raadpleegt). Bij kort gebruik zal je deze verslavende effecten echter maar minimaal werken. Als je oxycodon hoog genoeg dosseert, voel je echt niets meer. Net zoals morfine kan een krachtige overdosis fatale gevolgen hebben. Dus waarom het niet werkte? Daar kan ik alleen in concluderen dat de dosering te laag is geweest.

Maar waarom nurofen en ibuprofen wel werkten? Dat is lastig. Het zijn ook NSAID's, net zoals de diclofenac. De meest waarschijnlijke optie is dat de pijn toch minder is geworden (ook al hoef je dat zelf niet direct te merken) waardoor het met deze medicijnen wel handbaar is geworden.
Daarbij kan het ook zijn dat de absolute dosering van de nurofen en ibuprofen hoger is geweest (of dat het bij uw lichaam gemakkelijker opgenomen wordt) waardoor de spiegelwaarde wel bereikt is.

Ik denk dat het een combinatie is van toch minder pijn en hogere dosering (hogere bloedwaardes). Maar dit is een vermoeden, om het zeker te weten is veel meer info nodig (inclusief bloedwaardes).
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Diepgaand antwoord.
Helaas kan niet elk lichaam even goed
tegen pijnstilling. Maar om echt alles
meteen overboord te gooien.
Eigenlijk bouw je de spiegel op. Op een
moment merk je dat het helpt. Trouwens,
Pijnvrij bestaat niet. Het verlaagt de pijn.
Verder weet ik niet of er gips om het
been zit? Zwelling kan ook pijn geven.
Beterschap en met huisarts? toch
zoeken naar pijnstilling die in ieder geval
de pijn draaglijk maakt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Trouwens, als de ibuprofen afdoende blijkt te zijn en je dit voor lange tijd slikt, vraag om een maagbeschermer. Je gaf al aan dat het maag- darmkanaal heftig reageerde op de combinatie van pijnstillers.