1,25g calciumcarbonaat komt overeen met 0,5g kalk, hoe komt dat?

Ik heb onlangs een calcium preparaat laten maken bij de apotheker waarbij 1250mg calciumcarbonaat aanwezig is per capsule;

De apotheker heeft gezegd dat dit overeenkomt met 500mg "kalk";

Dat verbaasde mij, ik dacht altijd dat de hoeveelheid calciumcarbonaat daadwerklijk evenveel kalk opleverde, is dat niet zo dan?

Zo niet, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Met "kalk" wordt pure calcium bedoeld. Calciumcarbonaat is, wel, calciumcarbonaat. Dat is een verbinding van calcium en carbonaat, waarbij carbonaat CO3 is.

Dus calciumcarbonaat is CaCO3. Het bestaat uit één atoom calcium (Ca), één atoom koolstof (C), en drie atomen zuurstof (O).

Kijken we nu naar hoe zwaar die atomen zijn, dan zien we het volgende:

Ca: atoomgewicht 40, 1 atoom aanwezig, totaal atoomgewicht: 40
C: atoomgewicht 12, 1 atoom aanwezig, totaal atoomgewicht: 12
O: atoomgewicht 16, 3 atomen aanwezig, totaal atoomgewicht: 48

Totaal atoomgewicht van calciumcarbonaat (CaCO3) is dus 100.

Calcium heeft een atoomgewicht van 40. Dus 40% van het totale atoomgewicht van CaCO3 komt voor rekening van het calcium.

Voor jouw 1,25 gram geldt hetzelfde: 40% daarvan is calcium ("kalk"), de rest (60%) is carbonaat. 40% van 1,25 gram is 0,5 gram. De apotheker heeft dus gelijk.

10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey, alvast heel erg bedankt voor de info, i heb nog 1 vraagje ->

Op de hieronder staande link wordt aanbevolen om dagelijks 1000mg calcium binnen te krijgen;

Heb ik dan voldoende met 1250mg calcium carbonaat of moet ik dan 2500mg calcium carbonaat binnenwerken om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te bereiken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/calcium/
Cryofiel
10 jaar geleden
Zoals je op de link kunt lezen, haal je calcium uit vele bronnen. Melk wordt met name genoemd, maar er zijn meer bronnen. Hoeveel jij *extra* moet nemen om aan de 1000 mg te komen, hangt er dus van af hoeveel je al via je normale voeding binnenkrijgt. In diezelfde link kun je ook lezen dat er, behalve je voeding, andere factoren zijn die bepalen hoe goed je het ingenomen calcium kunt opnemen. Er zijn ook factoren die op de link niet worden genoemd. Als je bijvoorbeeld magnesium slikt, zal dat ervoor zorgen dat je *minder* calcium kunt opnemen. Dus ook al krijg je per dag 1000 mg binnen, als je veel magnesium inneemt zal een deel van die 1000 mg niet worden opgenomen maar het lichaam ongebruikt verlaten via de ontlasting. Een andere factor is bijvoorbeeld ziekte. Bij sommige darmziektes is het lichaam niet meer in staat bepaalde voedingsstoffen op te nemen. Stel dat jij zo'n darmziekte hebt, dan heb je misschien wel 10000 mg nodig in plaats van 1000 mg omdat jouw zieke darmen slechts 10% van alle calcium kunnen opnemen - om maar eens een voorbeeld te noemen. Je bovenstaande vraag is dus niet zonder meer te beantwoorden. Ik denk dat het niet nodig is calcium te slikken, zolang je tenminste voldoende en gevarieerd eet, gezond leeft, voldoende buiten komt, regelmatig beweegt, en geen ziektes of afwijkingen hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De antwoorden zijn duidelijk, alleen bedoelde ik (vroeg ik mij af) wat ze nu met die 1000mg aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium exact bedoelen? Moet je dan theoretisch gezien 2500mg caliumcarbonaat binnenwerken?
Cryofiel
10 jaar geleden
Daarmee bedoelen ze dat je *in totaal* 1000 mg per dag moet binnenkrijgen. Gemiddeld. Dus de ene dag 800 mg en de volgende dag 1200 mg is ook goed. Als jij vanuit je voeding helemaal geen calcium binnenkrijgt, zou je elke dag 2500 mg calciumcarbonaat kunnen slikken. De maximaal veilig geachte dosis is 2500 mg per dag. Als jij dus daadwerkelijk 2500 mg calciumcarbonaat, dat is dus 1000 mg calcium, zou slikken, dan mag je vanuit je voeding niet meer dan 1500 mg calcium binnenkrijgen. Maar dat laatste zou ik dus zelf liever andersom formuleren: ga uit van je voeding, en pas daar je hoeveelheid toevoegingen op aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks voor de info Cry, ff een ander vraag; Hoe zit het dan met de calcium dat van nature in voeding komt? Is dit dan geen calciumcarbonaat of is dat een ander vorm? Als het anders is, wat is dan het verschil tussen deze?
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat kan in verschillende vormen voorkomen. Calciumcarbonaat is daar één van. Calciumchloride is een andere vorm, maar er zijn er nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was de formule van calciumcarbonaat niet Ca(CO3)2
Cryofiel
10 jaar geleden
Nee, het calcium-ion is dubbelpositief geladen (2+), het carbonaat-ion is dubbelnegatief geladen (2-). Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Calciumcarbonaat , waar je op de bovenste regel de formule CaCO3 kunt vinden.