Mag CBD olie in het vliegtuig naar Madeira?

Ik ga op vakantie en ik wil graag CBD olie mee. Is dit legaal in het vliegtuig, op Madeira zelf en in het vliegtuig weer terug naar Nederland?

Ik vind het heel moeilijk om een duidelijk antwoord op internet te vinden en wil wel graag zekerheid voor ik iets illegaals doe.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Op dit moment stelt de Nederlandse douane dat het is toegestaan om middelen zoals voedingssupplementen en medicijnen mee te nemen naar het buitenland. De voorwaarde is wel dat het product niet onder de opiumwet valt. Cannabidiol is geen illegale stof.

Als jouw CBD-olie géén THC bevat valt het niet onder de opiumwet. Het is wel aan te raden om het flesje niet in de handbagage te doen, maar bijvoorbeeld in je toilettas te vervoeren. En het moet een product van een apotheker zijn, waaraan zichtbaar is dat het gecontroleerd geproduceerd is. Zelfgemaakte wietolie meenemen is vragen om moeilijkheden.

Bevat jouw olie wél THC, dan is het verstandig om bij de Portugese douane na te gaan of je dat met een medische verklaring bij je mag hebben. Want in Portugal en dus ook op Madeira is het invoeren van alle soorten drugs strafbaar.
Amadea
4 jaar geleden
Als je het over cannabisolie hebt, kan dit gaan over CBD olie of wietolie, ook wel bekend als THC-olie. We schreven al een keer eerder over het verschil tussen wietolie en CBD olie. Het grote verschil is dat wietolie, oftewel THC-olie illegaal is en CBD olie binnen Nederland legaal. Het is dus belangrijk dat je weet dat CBDxprt CBD olie verkoopt en geen wietolie. THC-olie mag je, als je reist, niet meenemen. Deze staat ook op de lijst die valt binnen de opiumwet. Als je met een middel wilt reizen wat op deze lijst staat, heb je te alle tijde een Schengenverklaring aan te vragen. Dit heb je nodig als je reist naar de volgende landen:

België
Denemarken
Duitsland
Estland
Finland
Frankrijk
Griekenland
Hongarije
Italië
Letland
Litouwen
Luxemburg
Malta
Noorwegen
Oostenrijk
Polen
Portugal
Slovenië
Slowakije
Spanje
Tsjechië
IJsland
Zweden
Zwitserland
Als je een reis in het vooruitzicht hebt en een Schengenverklaring wilt aanvragen, houd er dan rekening mee dat deze verklaring slechts dertig dagen geldig is. Deze verklaring is alleen maar geldig wanneer mensen cannabisolie of wietolie gebruiken op doktersvoorschrift. Heb je dit niet, kan je dit altijd aan je dokter vragen of die je hiervan wilt voorzien.