Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Mag CBD olie in het vliegtuig naar Madeira?

Ik ga op vakantie en ik wil graag CBD olie mee. Is dit legaal in het vliegtuig, op Madeira zelf en in het vliegtuig weer terug naar Nederland?

Ik vind het heel moeilijk om een duidelijk antwoord op internet te vinden en wil wel graag zekerheid voor ik iets illegaals doe.

Weet jij het antwoord?

/2500

Op dit moment stelt de Nederlandse douane dat het is toegestaan om middelen zoals voedingssupplementen en medicijnen mee te nemen naar het buitenland. De voorwaarde is wel dat het product niet onder de opiumwet valt. Cannabidiol is geen illegale stof. Als jouw CBD-olie géén THC bevat valt het niet onder de opiumwet. Het is wel aan te raden om het flesje niet in de handbagage te doen, maar bijvoorbeeld in je toilettas te vervoeren. En het moet een product van een apotheker zijn, waaraan zichtbaar is dat het gecontroleerd geproduceerd is. Zelfgemaakte wietolie meenemen is vragen om moeilijkheden. Bevat jouw olie wél THC, dan is het verstandig om bij de Portugese douane na te gaan of je dat met een medische verklaring bij je mag hebben. Want in Portugal en dus ook op Madeira is het invoeren van alle soorten drugs strafbaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100