Wat zijn de effecten van ritalin bij iemand zonder adhd en wat zijn de risicos?

Ik heb net dus om 16:30 een pilletje rita geslikt van 64mg voor te leren van latijn (was nog niet begonnen en heb t morgen dus dacht neem grote dosis (heb t wel vaker gebruikt hoor maar nooit zoveel)) dus dacht ik neem lekker grote dosis voel ik t goed kan ik goed leren, heb dus net wel 4,5 uur achter elkaar geleerd maar het werkt nog steeds wat normaal niet is en het werkt ook gewoon nog 100% en t stopt niet (het is 21:00) dus ik vroeg me af wat zon grote dosis met je doet als je dus geen adhd hebt en hoe slecht het voor je is 1 malig (gebruik meestal 10 mg pillen en die slik ik dan 2 achter elkaar (gebruik t 1 keer in de 2 maanden))
Dus kan iemand me helpen? Voel me fk hyper en kan me goed concentreren maar het is nii meer chill ofz en mn vrienden zeggen ook dat zon grote dosis nii goed voor mij is vanwege mn lichaamsafmetingen ( 1,75m en 55 kilo ) en ze zeggen ook iets over slapeloosheid.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
17.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oja heb ook nog cannabis van te voren gebruikt
Ritsuka
5 jaar geleden
Succes met je toets.
Erna55
5 jaar geleden
Begrijp ik goed :
- dat je geen adhd hebt
- Je hebt morgen een toets
- daarom heb je geblowd
- en een 6 maal de gewone dosis ritalin genomen die je niet voorgeschreven is.
Klopt dit allemaal ? Klopt dit ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Erna55, helaas is dit een trend onder sommige jongeren (en ouderen)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@erna55 klopt, maar had gwn zin on te blowen nii vanwege t pw
Erna55
5 jaar geleden
Misschien kun je je ooit wel verantwoordelijk gedragen.... want dit lijkt nergens naar.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Erna55 sorry maar ik gebruik niet regelmatig ritalin, misschien 1 keer in de 2 maanden en ik heb geen vervelende effecten gehad gister, ik heb normaal en rustig kunnen slapen.
Qua blowen betreft: ik weet hoe ik er mee moet omgaan en wat mn grenzen zijn, ik kan me normaal functioneren wanneer ik het doe en ga niet te ver

Antwoorden (2)

Ritalin bij ADHD of ADD zorgt dat de persoon in kwestie rustiger wordt en zich beter kan concentreren.
Ik weet (jij ook) dat het tegenovergesteld werkt indien je geen ADHD of ADD hebt.
Als je dat ook nog eens combineert met cannabis wordt het effect versterkt.
Wat ik er verder van vind, doet er eigenlijk niet toe. Misschien ben je nog lekker lang hyper.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://nl.drugfreeworld.org/drugfacts/ritalin/how-ritalin-abuse-starts.html&ved=2ahUKEwjR0ru-g9_fAhUHmRoKHWIzDuUQFjAAegQIBRAB&usg=AOvVaw2YbEtv-kz-6InRzoJmaGOx
Ik weet niet of ik tot je door dring met deze link?
Toegevoegd op 08 januari 2019 20:33: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+Plus, is een zeer zorgelijke trend. En niet alleen onder de studenten. In het criminele circuit ook steeds meer. Niet alleen verkoop maar ook voor eigen gebruik.
https://www.gezondheidenco.nl/280729/studenten-zonder-adhd-gebruiken-steeds-vaker-ritalin/
Antoni
5 jaar geleden
@PJJMulder, de link werkt niet, bij mij in ieder geval. Is deze https://nl.drugfreeworld.org/drugfacts/ritalin/how-ritalin-abuse-starts.html de link die je wilde doorgeven?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@JoanDArc. Goede aanvulling.
Ook op het voortgezet onderwijs gaan ze als snoepjes over de toonbank.
Zeer ernstig dat er lucratieve handeltjes plaatsvinden. Het gaat gewoon om doeltreffende medicatie voor veel mensen. Zo slecht om daar in te gaan handelen.
Geef ik toch nog mijn zorgelijke mening.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Antoni, ja dat is de goede. Top!
Als je een tablet van 54 (64 bestaat naar mijn weten - en volgens het farmacotherapeutisch kompas - niet) hebt geslikt, dan betreft het een tablet met gereguleerde afgifte. Dat is een middel dat normaal gesproken in de ochtend, bij het ontbijt, genomen wordt. De bijsluiter zal hoogstwaarschijnlijk aangeven dat je het niet te laat in de ochtend(!) moet nemen, omdat het anders de nachtrust kan verstoren. Als jij dus dit middel en in deze - hoge - dosering hebt geslikt in de late middag, kun je verwachten dat je er 's nachts niet van kunt slapen.

Ik neem aan dat je weet dat het zeer onverstandig is om medicatie te nemen die niet voor jou bedoeld is. De bijwerkingen en de risico's zijn niet zozeer anders als je geen ADHD hebt, maar de afweging van die risico's wordt totaal anders wanneer je een middel nódig hebt. Eén van de belangrijkste redenen waarom je dit middel niet moet slikken als het niet aan je is voorgeschreven, is dat je dan niet onder begeleiding staat van een arts. Die moet controleren of er geen onaanvaardbare risico's zijn door het bestuderen van je medische geschiedenis en die zou je ook verteld hebben dat je dit middel alleen in de vroege ochtend moet slikken. Een bijsluiter - waarvan ik aanneem dat je die ook niet hebt - zou je hetzelfde hebben verteld. Je bent dus zeer onverantwoordelijk bezig: niet alleen gebruik je medicatie zonder recept, maar je weet zelf ook helemaal niets van het middel dat je slikt.

Veel bijwerkingen van het gebruik van ritalin doen zich alleen voor bij langdurig gebruik, maar de veel voorkomende bijwerkingen zoals een nerveus en gejaagd gevoel, slapeloosheid en hartkloppingen doen zich natuurlijk ook voor bij eenmalig gebruik. Met name de werking op het hartritme kan gevaarlijk zijn, maar ook bijvoorbeeld de psychische bijwerkingen die op kunnen treden zijn niet mals.

Voor nu: als het puur het hyper gevoel is zoals je dat eerder ook hebt ervaren toen je het slikte, weet dan dat het gaat om een middel met vertraagde afgifte dat de hele dag moet werken. Het gaat over als de tablet is uitgewerkt, maar dat zal even duren. Houd er rekening mee dat je mogelijk niet zult kunnen slapen vannacht.
Als het méér is dan dat 'normale' hyper gevoel, als je bijvoorbeeld erge hartkloppingen hebt of als je je extreem angstig gaat voelen, neem dan contact op met de huisartsenpost voor verder advies.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Medikanet en Concerta hebben 64mg
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Volgens het Kompas niet, Joan. Via Google vind ik het ook niet trouwens. VS kan natuurlijk wél Concerta 54 mg en een gewone methylfenidaat 10 mg hebben genomen.