Werken vitaminepillen voor een streefgewicht als je wilt aankomen?

Wij hebben vitaminepillen a t/m z.
Er staat op:

Voor een goed streefgewicht
En een gezonde stofwisseling.

Ze staan best wel bekend voor als je wilt afslanken. Maar ik heb een snelle stofwisseling, waardoor ik minder snel aankom, met heel veel moeite.
Krijg ik door deze pillen een betere stofwisseling? (een langzamere) Waardoor mijn lichaam meer vet gaat opnemen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
Cryofiel
7 jaar geleden
Je stofwisseling hangt niet af van vitaminen. Althans, zolang je geen gigantisch tekort hebt.
Ritsuka
7 jaar geleden
Als je wilt aankomen moet je meer voeding eten, voornamelijk volwaardig als je gezond wilt aankomen. Sta je onder begeleiding van een dietist?
tinus1969
7 jaar geleden
@noticedzeus, heeft een arts onderzoek gedaan naar die 'snelle stofwisseling'? Bv schildklierproblemen?

Antwoorden (1)

Vitaminen doen niets voor een streefgewicht. De teksten die je noemt zijn pure marketing-praat.

Vitaminen zijn nodig. Zolang je gezond (en dus ook gevarieerd) eet, ook verder gezond leeft, en je geen (stofwisselings)ziekten of andere afwijkingen hebt, krijg je voldoende vitaminen binnen. Extra vitaminen slikken is dan op z'n best zinloos, en op z'n slechtst zelfs schadelijk voor je gezondheid.

Het aanvullen van een tekort dat niet bestaat kan slecht uitpakken. Je loopt dan het risico op een overdosis. Ook kan een teveel aan de ene stof ervoor zorgen dat een andere noodzakelijke stof niet meer goed opneemt, omdat de ene stof de andere verdringt.

Voordat je gaat aanvullen, moet je dus eerst controleren of je eigenlijk wel een tekort hebt. Pas als je een tekort hebt, kun je vitaminen (en/of mineralen) gaan bijslikken. En dan slik je *alleen* die vitaminen (of mineralen) waaraan je daadwerkelijk een tekort hebt, en daarvan dan precies de hoeveelheid die nodig is om je tekort op te heffen - niet meer en niet minder.

Met algemene vitaminepotjes kun je die twee belangrijke punten nooit bereiken. Je weet nooit hoeveel je nodig hebt, en je krijgt alles tegelijk binnen, ook die dingen waaraan je geen behoefte hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:

Als je het aankomen serieus wilt oppakken, raad ik je aan eerst te kijken of er een medische (of misschien zelfs een psychische) oorzaak is voor het niet kunnen aankomen. Als die er is, kan je die oorzaak aanpakken. Dat werkt stukken beter dan het compenseren van de gevolgen, want dat is slechts symptoombestrijding.

Als er geen oorzaak gevonden kan worden, zou je eens bij een diëtist langs kunnen gaan voor tips. Bij voorkeur een diëtist die net wat breder kijkt dan alleen je voedingspatroon, dus die ook naar je leefpatroon kijkt. Maar als je die niet kunt vinden is een "gewone" diëtist ook prima.

Het laten meten van je vitaminegehalte (en vergeet dan de mineralen niet) kan altijd, maar daar zou ik in eerste instantie niet aan denken. Pas als je klachten hebt, kun je bijvoorbeeld je bloed eens laten prikken om te kijken of alles in orde is en of je mogelijk aanvulling nodig hebt. Pas als je tekorten hebt moet je aan aanvulling gaan denken. Ga dus zeker niet lukraak wat slikken.

Succes!