Moet ik mijn Euthryox schildklier medicijnen alsnog innemen als ik het ben vergeten?

Ik moest zondagochtend en vanochtend mijn Thyrax medijcijnen innemen, maar ze waren op. Nu heb ik ze gehaald. Moet ik ze nu alsnog innemen terwijl ik ze morgenochtend weer moet gebruiken of moet ik wachten tot morgenochtend? Gaat over mijn schildklier.
Ik gebruik 100mcg

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
10.8K
ronron1212
5 jaar geleden
Had dat even aan de apotheker gevraagd
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, was het vergeten :(

Antwoorden (1)

Voor dit soort vragen is de bijsluiter bedoeld: Altijd je weetjes op een papiertje.
Het enige dat er niet bij vermeld wordt, is hoe je zo’n bijsluiter weer netjes op kunt vouwen ...

In de ook online te vinden bijsluiter van het middel Euthyrox (het heet niet Euthryox) lees ik o.a.:

“Uw arts zal u de dosering voorschrijven. U dient zich hieraan nauwgezet te houden.”

en

“U moet Euthyrox één keer per dag innemen, een half uur voor het ontbijt.”

en

“Wat u moet doen wanneer u heeft vergeten Euthyrox in te nemen
Neem nooit een dubbele dosis van Euthyrox om zo de vergeten dosis in te halen, maar neem de volgende dosis bij het volgende ontbijt.”

en tenslotte

“Effecten die u kunt verwachten wanneer de behandeling met Euthyrox wordt gestopt
Als de behandeling met Euthyrox wordt gestopt, dan kunnen de klachten die samenhangen met een te trage werking van de schildklier, weer terugkomen.”

Tot zover de tekst van de bijsluiter.
Kortom: pas morgenochtend dus weer zoals het bedoeld is de normale dosis een half uur voor het ontbijt innemen, en dan zal het best goedkomen!

(Nu alsnog de huisarts zelf of de waarnemende huisartsenpost gaan raadplegen lijkt op grond van de bijsluiter echt niet nodig. Ik neem dan even aan dat je momenteel nog geen teruggekomen klachten ondervindt.)
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Als aanvulling; de halfwaardetijd van T4/Euthyrox is lang (3-10 dagen https://en.wikipedia.org/wiki/Levothyroxine). Eén gemiste dosis heeft daardoor weinig effect.