Welke stof met een ongewenste bijwerking zat in de eerste versie van de paracetamol?

Ik ben bezig aan een pws over paracetamol. Nu las ik dat het eerste recept teruggeroepen werd doordat mensen een blauwe huidskleur konden krijgen als bijwerking. Ik vond dit erg interessant en wilde er meer over weten, het enige dat ik er echter over kan vinden is dat het mogelijk kwam door de paracetamol in combinatie met andere medicatie te slikken. Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die mij meer over dit verschijnsel kunnen vertellen en ook misschien weten welk compartiment/stof zorgde voor dit verschijnsel en wat ze veranderd hebben aan de paracetamol.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk 4-aminofenol, één van de stoffen die gebruikt werd bij de synthese op labschaal van paracetamol.
Overigens vertonen ook verschillende paracetamol achtige stoffen, die als pijnstiller zijn verkocht dit effect (oa. acetanilide en fenacetine); het mechanisme is in alle gevallen de vorming van methemoglobine uit hemoglobine.

(met dank aan SimonV voor de link)
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
+ zelf over het hoofd gezien. Wel de link, niet het antwoord... ;-)