De pil is in principe niet slecht, wel is het belangrijk dat je niet rookt. De kans op een beroerte of trombose neemt dan toe. Vooral de laatste generaties van de pil hebben niet zo'n impact op het hormonaal systeem als de allereerste.
10 jaar geleden
Zoals elk geneesmiddel kan de pil bijwerkingen geven. Vooral in de eerste maanden komen misselijkheid, gewichtsverandering, pijnlijke borsten en onregelmatig bloedverlies voor.

Ernstiger zaken zijn: een verhoogd risico op trombose en andere bloedpropjes, vooral bij vrouwen boven de 35 á 40, vrouwen met (ernstig) overgewicht, vrouwen die weinig bewegen (zeker bij rolstoelgebruik of bedlegerigheid) of die diabetes, hoge bloeddruk, migraine, bepaalde hart- en vaatproblemen danwel een familiale belasting daarmee, of een ziekte als SLE (lupus), Crohn of sikkelcelziekte hebben. En, misschien het belangrijkste: vrouwen die roken. Als je niet tot een risicogroep behoort (je bent jong, gezond en rookt niet), is het toch verstandig om bij lange vluchten, operaties of tijdelijke bedlegerigheid (bij ziekte, na ongeval) met je arts te overleggen over tijdelijk stoppen of gebruik van antistolling.

Verder is er een risico bij vrouwen die migraine hebben of vrouwen die na starten met de pil plots een eerste migraine-aanval krijgen. Er zijn aanwijzingen dat de combi van migraine en de pil extra risico's heeft en de pil kan migraine ook verergeren.

Gebruik van de pil verhoogt mogelijk licht het risico op borstkanker. Je risico op eierstokkanker is dan juist lager. Er zijn aanwijzingen dat het het risico op baarmoederhalskanker verhoogt, maar waarschijnlijk is dat meer een correlatie met gedrag dat het risico op baarmoederhalskanker verhoogt. Oftewel: dat vrouwen die de pil gebruiken meer wisselende contacten hebben en dáárdoor meer risico lopen (het hebben van (veel) wisselende sekspartners is een bewezen risicofactor). Ook dat verhoogde borstkanker-risico is onduidelijk: bekend is dat het geven van borstvoeding het risico daarop verlaagt. Vrouwen die langdurig de pil slikken krijgen wellicht minder kinderen die ze borstvoeding kunnen geven terwijl een vrouw tijdens het geven van borstvoeding alleen de minipil mag gebruiken. Het is dus zeker niet bewezen dat de pil hierin de oorzaak is.

Uiteraard VERMINDERT de pil bij correct gebruik enorm je risico op ongewenste zwangerschap, alsook bepaalde problemen rondom de menstruatie of complicaties zoals bloedarmoede bij hevig bloedverlies.

Zoals bij elk medicijn is een keuze voor het al dan niet gebruiken ervan een afweging van de voor- en nadelen. De pil is zeker één van de meest betrouwbare en eenvoudige (omkeerbare) anticonceptiemethoden en vaak het best werkende middel bij - soms ernstige - menstruatieklachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De risico's van de pil zijn vergelijkbaar met de risico's van een zwangerschap, tenminste als je kiest voor een een tweeden generatie (eenfasen)pil. Ook de hormoonmalasting is daarmee vergelijkbaar, zie de standaard anticonceptie van de NHG voor huisartsen

Toegevoegd na 1 minuut:
hormoonalasting moet zijn hormoonbelasting