Volgens de WHO pijnladder wordt Tramadol voorgeschreven bij stap 2, stap 1 is Paracetamol, en stap 4 is intraveneus morfine voor de terminale patiënten. Hoewel deze pijnstiller uitsluitend en alleen op recept te krijgen is lijkt mij deze pijnstiller niet een echte zware pijnstiller te zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tramadol valt onder trede 3.
Eerst zijn paracetamol, tweede zijn NSAID’s, derde is tramadol, vierde is opiaten (zoals oxycodon, morfine). En als 5de is het perifeer toedienen van opiaten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Tramadol valt onder trede 3. Eerst zijn paracetamol, tweede zijn NSAID’s, derde is tramadol, vierde is opiaten (zoals oxycodon, morfine). En als 5de is het perifeer toedienen van opiaten.."
Volgens de WHO vallen NSAID's nog onder stap 1, en Tramadol onder stap 2. Die Organisatie lijkt mij valide genoeg om dit zo te schalen. Bedankt voor de min!
valt onder de opium wet. dus wel een zware
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Even een stukje uit de wiki: "Tramadol is een morfine-achtige pijnstiller die tot de opioïden gerekend wordt. Tramadol valt niet onder de Opiumwet, in tegenstelling tot de iets zwaardere opiaten/opioïden als onder meer morfine en methadon."
Tramadol wordt zelfs voorgeschreven als hoestprikkel-onderdrukker.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog een site waarin wordt gezegd dat Tramadol niet onder opiumwet valt: https://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/t/tramal/veelgestelde-vragen/opiumwet/item4517
wordt veel gebruikt door mensen met fibromyalgie. lijkt me echt niet gezond