Als je last hebt van bijwerkingen, moet je dan stoppen met het medicijn?

Stel, de bijwerkingen zijn minder erg dan de oorspronkelijke klachten, moet je dan stoppen met het medicijn of kun je het gewoon blijven gebruiken?

Toegevoegd na 30 minuten:
Het gaat hier om een medicijn voor hooikoorts.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
ronron1212
6 jaar geleden
In de bijsluiter staat welke bijwerkingen een medicijn kan hebben. Als dat klopt gewoon door gaan en bij twijfel even contact met de huisarts.
Amadea
6 jaar geleden
Dat hangt ook af van de kwaal en de werking die het medicijn geeft. Hier is onmogelijk een altijd geldend antwoord op te geven.
Ritsuka
6 jaar geleden
Dit kan het beste in overleg met de arts. Ik moest eens medicijnen tussen maaltijden door nemen, 1 uur voor en 2 uur na het eten. Maar ik kreeg zo'n last van het lange wachten tussen eten, dat ik in overleg met de arts wel iets erbij mocht eten. Maar elke situatie is anders, soms kan er een iets ander middel voorgeschreven worden.
Cryofiel
6 jaar geleden
Hangt er ook van af of er een andere mogelijkheid is.
tinus1969
6 jaar geleden
Dat moet je echt overleggen met je arts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, als je er niet zoveel last van hebt, dan hoef je niet te stoppen.

Het beste antwoord

Dat hangt helemaal af van de specifieke bijwerkingen, het soort middel en de aard van de klachten waarvoor je het middel gebruikt. Bij veel receptgeneesmiddelen is het verstandig om eerst met de voorschrijver te overleggen voor je stopt met het gebruiken, tenzij er sprake is van een acute en ernstige bijwerking zoals een ernstige allergische reactie.

Bij milde bijwerkingen van een geneesmiddel uit de handverkoop is het een afweging: zijn de bijwerkingen acceptabel en kunnen zij geen kwaad? Dan kun je er in het algemeen voor kiezen om het middel te blijven gebruiken. Maar je kunt natuurlijk ook overleggen met je arts of apotheker over alternatieven voor het middel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Mooi genuanceerd antwoord!
Cryofiel
6 jaar geleden
+