Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Sommige mensen krijgen Paracetamol vergoed, geld dit ook voor de smelttabletten?

Ik ken veel mensen die Paracetamol vergoed krijgen.
Echter gaat het dan om de gewone tabletten (of 1000mg) of om IV.
Maar geld dit ook voor de smelttabletten?

Ik weet dat het wel uit het basispakket is gehaald, maar als je aanvullend verzekerd bent?

Op voorschrift elke 4 uur 1000mg; kost 2 euro per dag namelijk!
Aangezien er slechts 20 in een doosje zitten, doosje kost bijan 4 euro.
Vandaar de vraag. (Gewone PCM is geen optie helaas)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, alleen Panadol Artrose wordt op voorschrift vergoed, dit zijn omhulde tabletten van 1000 mg. Kijk maar hier: https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/p/paracetamol Bij alle soorten staat het symbool "X GVS" in rode letters, wat betekent dat het middel niet is opgenomen in het geneesmiddelenvergoedingssysteem en dus niet vergoed wordt. Alleen Panadol Artrose is daarvan uitgezonderd, en die is niet verkrijgbaar als smelttablet. Er zijn misschien één of twee verzekeringen die in de allerhoogste aanvullende pakketten zelfzorggeneesmiddelen vergoeden. Dat zijn echter dusdanig dure pakketten dat ik me afvraag of dat wel de moeite waard zou zijn. Die prijzen zijn echt niet te vergelijken met een gemiddeld aanvullend pakket en zelfs niet met de hoogste pakketten zoals de meeste zorgverzekeraars die hebben. Daarbij vraag ik me af of je zelfs dán wel de smelttabletten vergoed zou krijgen of dat zorgverzekeraars ook in dat geval enkel het goedkoopste alternatief vergoeden. Misschien is het goed om zelf om te kijken naar alternatieven. Sowieso is elke vier uur 1000 mg een dosering die je niet langdurig moet gebruiken zonder overleg met je arts. De normale maximumdosering voor volwassenen is zes tabletten van 500 mg per dag, dus 3000 mg. Eventueel kan dat kortdurend verhoogd worden naar maximaal acht tabletten (4000 mg) per dag, liefst wel in overleg met je (huis)arts. Voor langdurig gebruik is dat echter erg hoog; het Nederlands Huisartsengenootschap raadt zelfs aan om bij langdurig gebruik liever niet meer dan vijf tabletten (2500 mg) per dag te gebruiken. Overleg dus met je arts over de dosering, maar vraag ook eens bij de apotheek naar alternatieven. Als slikken moeilijk is, kunnen gewone paracetamoltabletten ook opgelost worden in water of kunnen zetpillen gebruikt worden. Als het erom gaat dat het slikken van een snel uiteenvallende en vies smakende tablet lastig is, dan zijn er nog de omhulde, ovale tabletten en de capsules. Nog altijd duurder dan de gewone tabletten, maar zeker als je een huismerk neemt al aanzienlijk goedkoper dan de smelttabletten. De apotheker heeft misschien nog andere ideeën over de toedieningswijze. Daarnaast zou je ook met je arts kunnen overleggen over andere - al dan niet medicamenteuze - alternatieven om de pijn onder controle te houden. En vergeet ook niet dat je geneesmiddelen die je op recept gebruikt en die niet vergoed worden, in elk geval kunt aftrekken van de belasting.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100