Hoe lang duurt de gemiddelde opname van stoffen bij sublinguale toedining?

Hoe lang duurt het voordat je lichaam bijvoorbeeld medicijnen opneemt onder de tong. Dus dan heb ik het over de duratie van het moment van toedienen tot het moment dat de stof in de bloedbaan terecht is gekomen (want dan merk je het toch?). En verschilt dit ook per substantie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (1)

Deze vraag is eigenlijk niet te beantwoorden. De variatie per persoon en per persoon is namelijk erg groot.
Wel kan je spreken van een snelle opname. De mond is zeer goed doorbloedt en opname kan hoog liggen. Sommige stoffen kunnen sublinguaal binnen enkele minuten in de bloedbaan aanwezig zijn zodanig dat je een therapeutisch effect ziet.

Sublinguaal heeft een aantal voordelen. Het is snel tot zeer snel (het enige wat sneller is, is intraveneus) en bij veel mensen goed toepasbaar als ze slikproblemen hebben (bij ziektes of bijv bewusteloosheid).
Een nadeel is dat maar een zeer beperkt aantal stoffen via de mond opgenomen worden. Het moeten echt kleine moleculen zijn.
Daarbij is het speeksel ook vrij agressief en dat maakt dat sublinguaal een hele fijne methode is waarvoor helaas niet alles geschikt is.

Of de opname per stof verschilt is fus een hele grote ja.

Over de snelheid van hoe stoffen worden opgenomen en wat de voorkeur heeft, zijn complete studies gewijd. Pharmacokinetiek en pharmacodynamiek houdt zich hiermee bezig (o.a. onderdeel vd opeleiding pharmacie)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dankjewel voor deze waardevolle informatie