Is het ongezond om lang melatonine te slikken?

Is het ongezond om lang melatonine te slikken op eigen houtje? Ik weet dat het middel vrij verkrijgbaar is in verschillende doses (meestal 1mg/3mg/5mg) en dat dit vaak wordt aangeraden om beter te slapen. Is het wel gezond om dit middel lang te gebruiken?

een jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Schijnt na verloop van tijd minder te kunnen werken en ook kan je er klachten van krijgen. Uit tryptofaan kan je lichaam via de stappen 5htp en serotonine, samen met andere stoffen, zelf melatonine aanmaken. Overdag voldoende daglicht dus geen zonnebril en 's nachts in het donker slapen helpt daarbij. Bij het slikken van 5htp minder kans op klachten en lijkt me gezondere manier.
tinus1969
een jaar geleden
Melatonine gebruik is geen alternatief voor goede slaaphygiene, op tijd naar bed, etc
Cryofiel
een jaar geleden
Geen 5HTP gaan slikken! 5HTP wordt weliswaar soms gebruikt tegen depressieve klachten, maar het goedje is onbetrouwbaar. Zeker voor kinderen is het ongezond. Voor volwassenen ontbreekt bewijs dat het zou werken. Het lichaam breekt het zo snel af dat het onmogelijk is een stabiel niveau te bereiken. https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-794/5-htp Bijwerkingen zijn maagproblemen, diarree, bloedklontering, spierproblemen, en vermoeidheid:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/5-htp-side-effects#risks-and-side-effects 5HTP is essentieel voor de groei van het para-influenza-virus. Langer gebruik van 5HTP kan EMS veroorzaken:
https://en.wikipedia.org/wiki/Eosinophilia%E2%80%93myalgia_syndrome Meer lezen:
https://en.wikipedia.org/wiki/5-Hydroxytryptophan
Cryofiel
een jaar geleden
Je moet echt oppassen met 5HTP:
https://www.poison.org/articles/5htp-safety-concerns-173 Dat laat maar weer zien hoe waardevol het algemene advies is: ga niet zelf prutsen. Ook niet als iemand die beweert verstand van zaken te hebben het aanbeveelt - daar steekt helaas maar al te vaak een commercieel belang achter. Raadpleeg een expert. Een echte natuurlijk, geen zelfverklaarde.
Ritsuka
een jaar geleden
Niet pilletje slikken, maar eerst werken aan je gedrag.
Eerder telefoon wegleggen, zorgen dat je kamer goed donker is, en niet te laat op de avond eten of sporten is al een goede start.

Antwoorden (2)

Ja.
Het wordt vaak gezien als onschadelijk alternatief voor slaappillen. Ook al gebruikt een patiënt melatonine om de juiste indicatie, dan kan het middel door een verkeerd moment van inname of door een verkeerde dosering averechts effect hebben. Het moment van inname is afhankelijk van het slaapprobleem en van het eigen bioritme. De dosering is afhankelijk van de eigen melatonine-aanmaak en –afbraak.
Tien procent van de patiënten breekt melatonine te traag af, waardoor bij hen melatoninestapeling optreedt, met slaperigheid overdag tot gevolg. Deze patiënten ervaren vaak in eerste instantie een positief effect van melatonine. Vervolgens neemt het effect af en verhoogt de patiënt ten onrechte de dosering met stapeling als gevolg.
De relevantie van een melatonine speekselonderzoek (om het startmoment van melatonine-aanmaak en de hoeveelheid aangemaakte melatonine te bepalen) is voor de patiëntenpopulatie in de eerste lijn nog niet duidelijk.
• bij bepaalde (auto-immuun) ziekten kan melatonine de symptomen van de ziekte versterken. (bijvoorbeeld reumatoide arthritis, leukemie, ziekte van Crohn, baarmoederhalskanker, leverziekte)
• volgens Shawn Stevenson kan langdurige inname van melatonine de natuurlijke aanmaak steeds verder doen afnemen, waardoor je ervan afhankelijk kunt worden. Doch hierover verschillen de meningen.
• Er bestaat een verband tussen melatonine en baarmoederhalskanker.
• Bij hoge doseringen zijn er wel bijwerkingen: slaperigheid, nachtmerries, hoofdpijn, hormoonfluctuaties en het beïnvloedt de rijvaardigheid.
• Er kan een omgekeerd effect optreden: juist slechter slapen.
• voorzichtigheid geboden bij zwangerschap en borstvoeding
• oppassen bij epilepsie en ernstige neurologische stoornissen (kinderformularium.nl)
• oppassen bij nierinsufficientie
SimonV
een jaar geleden
Ja. Ook al kan je het bij de drogist halen, het is niet de bedoeling dat je het langdurig gebruikt. Dan kan je beter op zoek gaan naar de reden waarom je slecht slaapt en die proberen aan te pakken. En anders contact opnemen met je huisarts.
een jaar geleden