als ik twee keer spray mey een neusspray van 0,5 milligram. Is dat dan hetzelfde als één keer spuiten met een spray van 1,0 mg?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Nee, ik neem aan dat je met de gegeven massa een concentratie werkzame stof bedoelt. Naast deze stof zitten er meer werkzame stoffen in, bij 2 keer spuiten krijg je meer volume en dus meer andere werkzame stoffen binnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Strikt genomen is dat niet helemaal hetzelfde, maar het verschil is zo klein dat je ze als gelijkwaardig kan beschouwen.

Eigenlijk het enige verschil in eenmaal sprayen met 1,0mg en 2maal sprayen met 0,5mg is het volume dat in je neus terecht komt. Bij tweemaal sprayen is dat volumen uiteraard tweemaal zo groot. Door dat grotere volume is er een wat grotere kans dat een deel van de neusspray weer door de neusgaten naar buiten loopt, of dat een deel juist achterin de neus de keel indruppelt (waardoor het wordt ingeslikt).
De delen van de neusspray die niet in de neus blijven hebben natuurlijk ook geen werking.

Nu zijn deze delen meestal maar klein. Bovendien is bij topicale toepassingen (waaronder dus ook neussprays) het totaal bereikte neusslijmvliesoppervlak van groter belang dan de dosis van het medicijn in de spray.
Overigens is het ook bij eenmaal sprayen zo dat een deel van de spray in neusslijm gaat zitten en zo uiteindelijk de neus verlaat (meestal door inslikken) zonder een werking te hebben gehad.
De hoeveelheid medicijn die echt zijn werking kan hebben is bij neussprays dus altijd al wel wisselend.
Uiteindelijk zijn de verschillen dus ook maar klein en nauwelijks ter zake doende.

Dat er in neussprays nog andere werkzame stoffen zitten is niet waar. Natuurlijk zitten er naast het medicijn nog hulpstoffen in, maar die hebben juist geen werking.