Doodt Prednison bacteriën?

Prednison voorkomt ontstekingen, maar wat gebeurt er met bacteriën in dat geval?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.4K
Rieneke1
7 jaar geleden
Prednison doodt geen bacteriën, daar heb je antibiotica voor.
Rieneke1
7 jaar geleden
Prednison wordt gegeven bij problemen die door het auto-immuunsysteem veroorzaakt worden. Het legt de afweer plat.

Het beste antwoord

Prednison doodt geen bacteriën, maar het voorkomt ook geen ontstekingen. Het remt de lichamelijke reactie óp een ontsteking. Het wordt - bijvoorbeeld - voorgeschreven bij een opleving van een (ontstekings)ziekte om de symptomen te onderdrukken terwijl het lichaam zelf herstelt of terwijl andere - gerichte - medicatie zijn werk kan doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk dat prednison geen bacteriën door; sterker nog bacteriën gaan er harder door groeien.
Het is niet zo dat prednison de lichamelijke reactie op een ontsteking remt. Als er ergens in het lichaam een bacterie komt, zich handhaaft en vermenigvuldigd dan spreken we van een infectie. Het lichaam reageert daarop met een ontsteking.
De ontsteking is dus een reactie van het lichaam zelf. Prednison remt deze ontstekingsreactie waardoor de meeste ziekteverschijnselen weggaan, maar de bacteriële groei wordt dan dus niet meer (of veel minder) geremd door de ontstekingsreactie.
Bedenk wel dat de meeste ziekteverschijnselen het gevolg zijn van de ontstekingsreactie, niet van de infectie an sich. Prednison wordt daarom veelvuldig gebruikt om steriele ontstekingen (denk aan auto-immuunziekten of allergieën) tegen te gaan; er is dan immers geen infectie om je zorgen over te maken.
Soms wordt het ook gegeven aan ernstig zieke mensen met een bacteriële infectie; juist om de levensbedreigende symptomen (die dus het gevolg zijn van de ontsteking) tegen te gaan. Dan moet er echter altijd antibiotica bijgegeven worden om verdere bacteriële groei tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel mooi duidelijk antwoord. Kort en bondig.