Ik heb antidepressiva gekregen ( Clomipramine ) , moet dit voor het slapen of juist als ik wakker word?

Ik vraag het me toch af, en heb er 15 gekregen, gaat dat in korte tijd helpen? Op Internet etc. las ik dik 9 maanden. Wie heeft ervaring?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (5)

Bij voorkeur 's avonds voor het slapengaan. Want het heeft slaperigheid als bijwerking. Daar kan je beter 's nachts dan overdag last van hebben.

Bespreek gedurende de hele behandeling alle veranderingen in je gedrag of stemming steeds met jouw dokter. Het kan zijn dat je niet goed of onvoldoende op dit middel reageert en misschien meer baat zult vinden bij een ander middel.

Na verbetering van de klachten moet je het meestal zes maanden of langer blijven gebruiken. Dan heb je minder kans dat de depressiviteit terugkomt.
Amadea
11 jaar geleden
de reden dat je er 15 krijgt is om te kijken hoe jij er op reageert. als jij je er goed bij voelt (en dan bedoel ik: geen of amper bijwerkingen) zal het waarschijnlijk per maand voorgeschreven worden. als jij je er niet goed bij voelt zal de huisarts wat anders proberen. Reken er trouwens niet op dat je de eerste 2 weken echt super veel verschil merkt; dit is pas na 4 tot 6 weken echt merkbaar. Het is dus 15 puur om uit te testen of dit middel bij jou past want er zijn heel, heel , heel, veel soorten anti depressiva
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zal best kunnen dat je 15 krijgt om te kijken hoe het werkt.
Alleen kan ik niet begrijpen dat je dokter er zo weinig geeft.
Van deze pillen moet je minimaal 2 maanden gebruik maken,
om te kijken of ze helpen.
Reken er op dat je zelfs nog beroerder kan worden,je lichaam moet er
toch aan gaan wennen,lees maar op de bij sluiter.
Ik vind toch dat doktoren te weinig vertellen over hoe jij je voelt
als je er mee begint,want 90% van de patienten is er minimaal
zes weken beroerd van voor dat het gaat helpen.
Maar heb je vragen of voel jij je niet lekker altijd aan de ha vragen.
Mijn ervaring is,als je door de eerste weken heen ben,is dit medicijn
een zegen.
Het allerbeste.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou niet best zijn als je van die pillen een stuk of 60 tegelijk krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die pillen kan je dan naar de apotheek brengen, die moet je niet weggooien.
Mij lijkt depressie+veel pillen gewoon geen goede combinatie ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat 90% er 6 weken beroerd van is is echt overdreven; als dat zo was gebruikten ze wel een ander middel want er zijn er genoeg. dat je er 15 krijgt is om te kijken of je evt. niet allergisch bent voor een bep. stof. zou zonde zijn als je er 60 krijgt en je blijkt allergisch te zijn. dan beter 13 ofzo weggooien (apotheek doet dit) dan 58. reageer je goed krijg je meestal voor 1 maand tegelijk
Waarschijnlijk heb je maar 15 gekregen omdat je behandelend arts bang is dat je een suïcide ( zelfmoord) poging of pogingen gaat doen! Waarschijnlijk denkt hij/ zij dat je suïcidaal bent ( zelfmoord)! Het medicijn moet je idd voor de nacht innemen, omdat het slaapverwekkend is! Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt er 15 gekregen, omdat het wettelijk is vastgelegd dat je de eerste keer wanneer je een middel krijgt, er maar een aantal krijgt die genoeg is voor 2 weken. Stel jij zou ze toch voor 3 maanden krijgen, en je komt er na een week achter dat je je er niet prettig bij voelt, is dat jammer van de medicatie die je veel te veel hebt. Die 2 weken zijn er puur voor om te ontdekken of je lichaam wel goed op het middel reageert. Ben je bijna aan het einde van de 2 weken en het middel bevalt je, dan kan je via de huisarts nieuwe medicatie aanvragen voor een maand (ik weet niet zeker of je clomipramine ook voor 3 maand tegelijk mag krijgen).
Sowieso mag je er nooit vanuit gaan dat wat de huisarts voorschrijft, genoeg is. Als er op het etiket staat: 'Kuur afmaken' Dan mag je er vanuit gaan dat je genoeg medicatie hebt gekregen. Zo niet, dan kan je beter aan de huisarts/apotheek vragen of het chronisch is en of je nog nieuwe medicatie moet aanvragen als je medicatie op is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je iets chronisch slikt, toch mag de huisarts dan maar voor 3 maanden voorschrijven, omdat dit wettelijk is vastgelegd. Ook al moet je het tot je dood gebruiken, om het even zo te zeggen.
De werking van clomipramine is inderdaad pas na een paar maanden te merken. In jouw geval is de 15-dagen regeling dus van toepassing om te ontdekken hoe je lichaam reageert op het middel, niet om te ontdekken of hij echt goed werkt voor jou, dit merk je pas na een aantal maanden. Krijg je bijvoorbeeld erge last van de bijwerkingen van het middel, dan kan je na die 15 dagen beter terug gaan naar de huisarts.