Kan je een psychose krijgen als je citalopram en quentiapine met alcohol in neemt?

7 jaar geleden
2.2K
Erna55
7 jaar geleden
Je hebt een behandelaar die je antidepressiva en antipsychotica voorschrijft.
Overleg dit met je behandelaar .
fremar
7 jaar geleden
Wanneer je medicijnen gebruikt en daarbij alcohol drinkt, loop je kans dat alcohol en medicijnen elkaars werking beïnvloeden. Ze kunnen elkaars werking versterken of juist verzwakken. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot een gevaarlijk hoge medicijnspiegel in het bloed, of juist een te lage medicijnspiegel waardoor je medicijn niet meer werkt.Als je medicijnspiegel te laag is zou je dus eerder een psychose kunnen krijgen denk ik(maar weet niet of dit zeker is)
Cryofiel
7 jaar geleden
Bedoel je dat je de pillen doorslikt met een slok alcohol in plaats van met een slok water? Of bedoel je dat je alcohol gebruikt (een alcoholisch drankje drinkt) vlak voor of vlak na het innemen van de pillen?
syl282
7 jaar geleden
Ik had gisteren alcohol op ( veel te veel, ik kon niet meer functioneren) maar die dag had ik ook nog mijn medicijnen in genomen @cryofiel
Erna55
7 jaar geleden
@syl282 : de medicatie je je voorgeschreven hebt gekregen moet je elke dag innemen.
Je zegt in een reactie: " Ik had gisteren alcohol op ....... maar die dag had ik ook nog mijn medicijnen in genomen. "
Je lijkt te willen weten of je dan beter je medicatie achterwege had kunnen laten. Maar dit zou heel onverstandig zijn. Wanneer je je medicatie zou overslaan omdat je uitgaat en alcohol wilt gaan drinken, dan verhoog je je kans op een psychose.

Antwoorden (1)

Voor zo ver ik weet is dit mogelijk (lees de bijsluiter even waar de bijwerkingen in staan, de combinatie met alcohol staat daar volgens mij ook in vermeld) maar niet voor de hand liggend.

Ik heb dezelfde medicatie ook gebruikt als antidepressiva, met uitzondering heb ik het eens gemixt met alcohol op een feestje. Het resultaat: ik viel binnen een half uur in slaap. Hier moet ik wel bij vermelden dat ik een vrij hoge dosis antidepressiva voorgeschreven kreeg en daardoor sowieso snel slaperig werd van deze medicatie. Het versterkt de werking van elkaar wel.

Bij twijfel: vraag het aan de arts/psychiater die je dit heeft voorgeschreven. In de bijsluiter word ook vermeld bij vragen en tegelijkertijd gebruik van verschillende medicatie aan de voorschrijvend arts advies te vragen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kleine toevoeging: een psychose zou in dit geval niet zo zeer veroorzaakt worden door de combinatie van verschillende medicatie en alcohol maar door de medicatie en alcohol zelf. Gebruik je deze medicatie al langer? Weet je hoe er er normaal op reageert?

Oh, en aangezien het hier om antidepressiva gaat, weet je dat alcohol een depressie erger maakt? Ik zelf drink bijna niet meer en merk dat dit een goede invloed heeft op mijn depressie.