Is moe een van de bijwerkingen van het medicijn Furabid?

Ik heb gegoogled op de bijwerkingen van het medicijn Furabid en de bijsluiter goed door gelezen maar ik kan deze bijwerking niet vinden. Ik slik deze pillen nu sinds 2 dagen en een halfuur na dat ik een pil heb ingenomen voel ik me niet lekker en ben plots intens moe. Hoort moeheid bij deze bijwerkingen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14K
Ritsuka
9 jaar geleden
Neem je de pil precies volgens voorschrift? Tijdens eten, of juist paar uur na het eten (weet niet wat voorgeschreven staat).
Vraag eventueel je arts of apotheker als jr hier echt last van hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dit neem ik precies volgens voorschrift in. Met wat voedsel innemen.

Antwoorden (2)

De werkzame stof in Furabid is nitrofurantoïne. Dat doodt bacteriën.

Bijwerkingen zijn onder andere de volgende: (soms) hoofdpijn en duizeligheid ; (zelden) maagdarmklachten zoals misselijkheid, braken, gebrek aan eetlust, buikpijn of diarree. Door het middel samen met voedsel, melk of yoghurt in te nemen kan je die klachten voorkomen.

Furabid kan duizeligheid en slaperigheid veroorzaken. Als je hier last van hebt mag je niet rijden of machines bedienen totdat de symptomen verdwenen zijn.

Mogelijk ervaar jij die slaperigheid doordat deze gecombineerd is met misselijkheid als intense moeheid. Dus ja, het klopt dat dit wordt veroorzaakt door de Furabid.
Amadea
9 jaar geleden
Het klinkt misschien raar maar het antwoord is : misschien.

De werkzame stof in furabid is nitrofurantoine. De laatste bijwerking die bij nitrofurantoine vermeldt staat in het farmacotherapeutisch kompas is "slaperigheid." Deze staat vermeldt onder de noemer "verder wordt gemeld..." Onder deze noemer worden klachten genoemd die vaker gemeld worden bij de lareb, maar waarvan (nog) niet vaststaat dat het daadwerkelijk een bijwerking van het middel is. Er is immers altijd een kans dat dit soort klachten per toeval een keer voorkomen bij mensen die op dat moment toevallig ook het middel slikken.

Het is dus een klacht die wel vaker is gemeld in combinatie met furabid-gebruik (vaak genoeg om opgenomen te worden in het kompas) maar of het écht een bijwerking is is nog onbekend.