Hoe lang duurt de werking van citalopram op 1 dag?

Ik slik nu een week citalopram. Ik vraag me alleen af of dit nou 8 uur werkt of 24 uur of langer?

7 jaar geleden
19.7K

Antwoorden (1)

Citalopram heeft een erg lange halfwaardetijd van ongeveer 36 uur (bij ouderen vaak nog langer tot bijna 4 dagen.) De halfwaardetijd is een maat waarmee gekeken wordt hoelang een medicijn in het bloed achterblijft; na 1x de halfwaardetijd is de spiegel in het bloed gehalveerd.
Volgens de vuistregel is na ongeveer 3x de halfwaardetijd de hoeveelheid in het bloed zover gezakt dat het medicijn zijn werking verliest. Volgens die regel zou 1 tablet dan dus na ongeveer 4,5 dagen zijn werking verliezen.

Nu is het juist bij medicijnen met zo'n lange halfwaardetijd wel wat lastiger. Je neemt het medicijn 1x per dag, dus nog voordat de spiegel gehalveerd is wordt al een volgende dosis ingenomen. Zo wordt langzaamaan een hogere spiegel opgebouwd dan dat je op basis van de hoeveelheid per pil zou denken. Juist daarom (naast nog andere factoren) duurt het ook een paar weken voordat je bij dit soort medicijnen effect gaat voelen.
Als er eenmaal zo'n spiegel is opgebouwd dan heeft een enkele pil dus ook niet meer zoveel invloed op de totale spiegel in het bloed. Het effect dat je merkt is immers niet het effect van de pil die je 's morgens hebt ingenomen, maar het effect van alle pillen tezamen die je de afgelopen weken ingenomen hebt. Voordat dat gecombineerde effect helemaal weg is duurt daarna dus ook weer dagen tot soms weken.