Neem ik wel of niet een bloeddrukverlager?

Vanwege niet geheel goedwerkende nieren (niet supererg, schrompelnieren door verwaarloosde blaasontstekingen in heel vroege jeugd), waarbij de nierfunctie heel langzaam minder wordt met de jaren; creatinine: 103) en leeftijd (54) is mij geadviseerd hydrochloorthiazide te nemen (12,5 gram).
Gemiddelde bloeddruk is 150/85. Bloeddruk is eigenlijk altijd al iets hoog geweest, ondanks niet roken, niet drinken (alc.), gezond gewicht, genoeg bewegen, nooit de pil geslikt. In de familie zitten wel veel stresskippen en ik ben ook zo'n zieltje vermoed ik.

Ik vind de beslissing erg moeilijk, ga ik dit nemen of niet (bijwerkingen kunnen best pittig zijn.....maar ja, mss gewoon toch doen en kijken?) misschien kan iemand mij helpen?
Ik hoop het maar.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
jc54
7 jaar geleden
Dit soort zaken kun je toch echt beter met je huisarts bespreken. Die weet namelijk meer over jouw medisch verleden en kan beter advies geven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van wie komt het advies? Ik zou je nefroloog vragen als ik jou was. Je bloeddruk is zeker niet erg hoog, maar bij bepaalde nierproblemen kan de bloeddruk beter wat lager gehouden worden.

Antwoorden (1)

Je bloeddruk is prachtig. De norm van vroeger, een bovendruk van 100 plus je leeftijd. Ook met je onderdruk is niets mis.
Tegenwoordig gooien ze alle bloeddrukken op één hoop, en word je geacht de bloeddruk van een 20 jarige te hebben. Pure kolder. Als je ouder wordt, worden je vaten wat minder soepel, met als gevolg een wat hoger gepiekte bovendruk. Simpele mechanica waar onderzoekers geen verstand van hebben. Die doen alleen een beetje statistiek.

Op aanraden van de huisarts heb ik ook bloeddrukverlagers geslikt (altijd in voor een experiment). Resultaat, geen enkele invloed op de bloeddruk.
Een andere bloeddrukverlager voorgeschreven. Maar omdat de meting bij de huisarts een momentopname is, ben ik zelf mijn bloeddrik gaan meten. Elke uur 3 metingen na elkaar.
Na 2 maanden gestopt met de pillen, en nog 2 maanden blijven meten. Totaal dus zo'n 6000 metingen.
Wederom geen enkel verschil.

Kortom,
- Jouw bloeddruk hoeft niet omlaag
- De pillen werken niet
- De nieren zijn zelf de bloeddrukregelaars. Die regelen ze door urine af te scheiden. Dat doen ze juist dank zij de bloeddruk, en heeft niets te maken met andere nierfuncties die wat minder zijn.
Bovendien is bekend dat je met één nier (en nierfunctie) prima kunt leven.
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Ik vind het op zich een goed antwoord, alleen op eigen houtje stoppen met medicatie zou ik persoonlijk niet adviseren. Bloeddrukmeters voor de consument zijn niet geijkt en laten soms grote verschillen zien met die de huisarts gebruikt (zo'n blaasballetje met analoge wijzer). Zelf gebruik ik ook enkele middelen en zou ook wel eens willen kijken wat er gebeurt als ik ermee stop. Wellicht klinkt dat tegenstrijdig, maar het zet me wel aan het denken om eens met de huisarts te bespreken.
Reddie
7 jaar geleden
@paulus811, ik heb 4 maanden met dezelfde bloeddrukmeter gemetern, met en zonder pillen.
Een eventuele foute ijking is hier niet van belang, alleen de consistentie van de meting.
Overigens heb ik hem naderhand vergeleken met de meter van de huisarts, en de metingen kwamen overeen.
Voor het stoppen had ik overleg met de huisarts overwogen, maar toch maar gewoon het eigen risico genomen. Vooral omdat het eerste medicijn toch niets deed.
Mijn pleegdochter slikte al een paar jaar bloeddrukverlagers. Volgens mij had ze teveel last van stress. Ik heb haar geadviseerd te stoppen met de medicijnen en heb de stress aangepakt.
De bloeddrukverpleegkundige complimenteerde haar met de lagere bloeddruk.
Toen mijn pleegdochter zei dat ze al een half jaar geen pillen meer slikte, wasde reactie van de verplaagkundige: "maar blijf toch die pillen maar slikken, hoor".
Ik bedoel maar.
Waar zijn we mee bezig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor de antwoorden. Ik ga het ook doen, elk uur 3 metingen, gewoon kijken. in elk geval ben ik iets geruster waarvoor dank.