Zoals anderen ook al zeggen: volmondig ja.
Ibuprofen (net als de andere NSAID's; diclofenac, naproxen zijn de bekendste maar er zijn nog vele anderen) kent vele bijwerkingen. De meest voorkomende bijwerkingen zoals maagklachten, diarree zijn gelukkig niet ernstig en gaan snel weer voorbij. Naast deze bijwerkingen die heel vaak voorkomen zijn er nog andere bijwerkingen die gelukkig minder vaak voorkomen; helaas zijn die bijwerkingen ook niet zeldzaam.

Een van de bekendste bijwerkingen van NSAID's zijn maagklachten. Een simpele gastritis (=ontsteking aan de maag) gaat meestal na stoppen van de NSAID's vanzelf wel weer over, maar ze kunnen ook zeer ernstige maagzweren geven. Zo'n maagzweer kan een maagbloeding veroorzaken. NSAID's hebben ook een bloedverdunnend effect waardoor het bloedverlies ernstig kan zijn. Meestal zoekt zo iemand wel op tijd medische hulp en kan iemand geholpen worden, maar soms wacht iemand te lang of is het bloedverlies zo hevig dat alle hulp te laat is.
Toen ik nog bij interne geneeskunde werkte heb ik hierdoor twee mensen zien sterven. Een derde dacht ik gered te hebben, maar die is na een paar weken op de IC alsnog overleden. Die laatste had vanwege hoofdpijn een ibuprofen 400mg genomen; dit was de eerste keer in jaren dat ze pijnstilling nam, verder was ze compleet gezond...

Een tweede redelijk bekende bijwerking is het effect op de nieren. Met name langdurig gebruik van NSAID's kan de nieren ernstig beschadigen. Ik ken een paar mensen (oa ook uit mijn tijd bij de interne) die door NSAID's aan de dialyse zijn of inmiddels een donornier hebben.

Ten derde verhoogd het de bloeddruk. Nu is een kortdurende verhoging van de bloeddruk niet erg, maar als dat langer duurt dan kan dat natuurlijk wel ernstige gevolgen hebben. De kans op hart-en-vaatziekten wordt er duidelijk door verhoogd.
Overigens verhogen NSAID's ook de kans op een hartaanval of een beroerte, los van de verhoogde kans die de bloeddrukverhoging geeft.
Hoeveel sterfgevallen dit per jaar oplevert weet ik niet maar ik ben bang dat dat er meer zijn dan we denken.

Mensen die bekend zijn met astma of COPD kunnen door NSAID's een verergering van hun COPD of een astma-aanval krijgen.

Gebruik tijdens de zwangerschap kan aangeboren afwijkingen bij het kind geven.
Het kan de aanmaak van bloedcellen verstoren waardoor een bloedarmoede of een tekort aan witte bloedcellen ontstaat.

En dit zijn dan de niet-zeldzame bijwerkingen.

Toegevoegd na 20 seconden:
*** wordt vervolgd ***
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*** Vervolg *** Meer zeldzamer bijwerkingen zijn bijvoorbeeld het ontstaan of verergeren van een depressie, het ontstaan van psychotische problemen. Verergering van psoriasis, aseptische hersenvliesontsteking, gehoorsverlies, oorsuizen of niet-reversibele draaiduizeligheid (waardoor je dus continu zeeziek bent!)
Het kan ziekten geven als Stevens-Johnsonsyndroom (waarbij je huid letterlijk afsterft; voor degene met een sterke maag:
https://www.google.nl/search?q=toxische+epidermale+necrolyse&biw=1920&bih=954&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwiqrI-z1d7LAhUJbxQKHSktBHYQ_AUIBigB&dpr=1) Het is me een raadsel waarom dit soort medicatie zomaar bij de drogist te krijgen is...
Z512099
8 jaar geleden
Onlangs wilde ik voor een raadpleging bij de specialist, ik moest echter 3 weken wachten voor deze consultatie, ondertussen nam ik dagelijks 1 x 600 mg Ibuprofen wegens vermeende ontsteking en de pijnen waren voor een groot deel weg.
De arts schreef uiteindelijk antibiotica voor en vond de inname van Ibuprofen een heel goed idee.
Ik blijf Brufen forte een goed geneesmiddel vinden, mits met verstand gebruikt en het is nog goedkoop ook nog...

Andere antwoorden (1)

Ja, jaarlijks komen zo'n 1000 mensen in het ziekenhuis die iboprofen, diclofenac of naproxen ( allemaal NSAID ) verkeerd hebben gebruikt. Een aantal sterfgevallen is ook hieraan te wijten.

NSAID’s hebben namelijk als bijwerking dat ze de bekleding van maag (en darmen) kunnen beschadigen. Dat kan tot zweervorming en uiteindelijk tot een bloeding leiden, zodat ziekenhuisopname nodig is. Vervelend genoeg wordt die bloeding door het NSAID-gebruik heftiger, want deze pijnstillers remmen de werking van de bloedplaatjes. En als iemand dan ook nog eens bloedverdunners gebruikt, bijvoorbeeld na een trombose, is het hek helemaal van de dam.

Jaarlijks overlijden tientallen mensen aan een maagbloeding als gevolg van NSAID-gebruik. Knap: "Het is al heel lang bekend dat oudere mensen naast een NSAID een maagzuurremmer moeten slikken. Maar dat doet dus niet iedereen. Ik ben bang dat het aantal fatale maagbloedingen gaat stijgen doordat maagzuurremmers binnenkort voor veel mensen niet meer zullen worden vergoed."