Van waaruit komt het verbod om bij Traumeel te vermelden voor wat ze kunnen worden gebruikt?

Ik zocht meer info over de zalf Traumeel. Maar er staat vermeld dat deze zal geen specifieke therapeutische doeleinden heeft. De reden van deze vermelding is naar verluidt dat het bij wet niet meer mag vermeld worden waarvoor de zalf kan worden gebruikt.
Wat is hiervoor de reden, dat dit per wet verboden werd?

8 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel is homeopatisch, minister Schippers heeft ingevoerd dat homeopathische middelen geen indicaties meer mogen vermelden op of in de verpakking, mogelijk maakt dit het duidelijker:
http://www.avogel.nl/nieuws/Homeopathie_wetgeving_nosjournaal.php#01
Cryofiel
8 jaar geleden
Ook homeopathische middelen mogen indicaties vermelden. De enige eis is dat de fabrikant kan aantonen dat die indicaties terecht zijn. Dus bij werkzame middelen mogen indicaties worden vermeld. Wanneer de fabrikant niet kan laten zien dat het middel helpt, mag dat ook niet worden vermeld. Lijkt mij vrij logisch.

Antwoorden (2)

Dat komt vanuit het ministerie van VWS. De reden is dat de Nederlandse wetgeving daarmee aansluit aan Europese regels. Op de verpakking zetten voor welke klacht(en) of aandoening(en) een middel gebruikt kan worden, is in feite een claim over de werkzaamheid ervan. Zo'n claim mag volgens Europese regels alleen maar gemaakt worden als dit ook daadwerkelijk is aangetoond middel goed wetenschappelijk onderzoek. Geen enkel homeopathisch middel kan die toets doorstaan. Tenminste, als we het hebben over de sterk verdunde middelen, niet over fytotherapeutische (dus: kruiden)middelen.

Het is naar mijn mening meer dan terecht dat als men een middel presenteert als medicijn, eventuele claims alleen gemaakt mogen worden als dit bewezen is. Maar het blijft wel een vreemde situatie dat er niets op de verpakking mag staan aan cliams, maar dat dergelijke middelen wél verkocht mogen worden en dat alternatieve behandelaars ze soms zelfs voorschrijven, waarbij ze dan ongetwijfeld ook hun patiënten zullen vertellen waar het voor bedoeld is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een homeopathisch geneesmiddel wat verkrijgbaar is zonder doktersvoorschrift.

De beoordeling van homeopathische producten wijkt op een belangrijk punt af van die van reguliere geneesmiddelen, namelijk wat betreft de manier waarop de werkzaamheid wordt beoordeeld.

Sinds juli 2012 is de Regeling Geneesmiddelenwet aangepast, waardoor op de verpakking of in de bijsluiter van homeopathische geneesmiddelen niet langer vermeld mag worden waarvoor het middel gebruikt kan worden.

Indien de aanvraag voor een vergunning voor het in de handel brengen van een geneesmiddel betrekking heeft op een homeopathisch geneesmiddel dat noch op de verpakking noch in de bijsluiter een therapeutische indicatie vermeldt dan hoeft geen beschrijving van preklinische en klinische proeven te worden overgelegd.

Een therapeutische indicatie mag pas worden vermeld nadat is voldaan aan de voorwaarden en de procedure van het College ter beoordeling van geneesmiddelen, zodat dit college kan beslissen over de therapeutische werking van het betreffende geneesmiddel.
Amadea
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Je eerste zin is helaas onjuist. Traumeel is namelijk geen homeopathisch geneesmiddel. Als het een geneesmiddel zou zijn, zou de fabrikant mogen vermelden waarvoor het kan worden gebruikt. De fabrikant mag dit echter niet vermelden. De reden is dat het geen geneesmiddel is.