Als je neusdruppels ( voor verstopte neus ) inslikt, veroorzaakt dat dan schade aan je keel?

Ik ben erg verkouden en deed vandaag neusdruppels in maar toen kwam er een beetje in mn keel en slikte ik het dus door. Dit al een paar keer.
Heb sinds vandaag pijn in mn keel bij hoesten.
Zou dat dus door die druppels kunnen komen?
Er zit xylometazoline in.
Of komt die keelpijn gewoon door de verkoudheid?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
24.1K

Antwoorden (3)

Je neus staat in directe verbinding met je keel. De kans dat neusdruppels in je keel komen is bijna 100%. Je mag er dus veilig vanuit gaan dat die druppels daar geen kwaad kunnen. Anders was dat product niet op de markt gekomen.
Naast de bovengenoemde hartkloppingen kun je ook neuspoliepen krijgen omdat je neus letterlijk verslaafd raakt aan die spray. Je bloedvaten in je neus slinken steeds pas als ze hun spray hebben gehad, blijven tijdelijk dun en zwellen daarna weer op waardoor je een permanent verstopte neus hebt. Mocht dit het geval zijn kun je 'afkicken' door bv alleen je rechter neusgat te sprayen tot de linker open is (na n week krijg je weer lucht zonder spray) en dan zonder spray en n open linkerneus gat geduld hebben tot de rechter ook bijtrekt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat dit wellicht je keel kan aantasten en ook de rest van je lichaam. Het is ook bewezen dat je neusspray je reuk en smaak aantast, vandaar dat ze zeggen dat je deze niet langer dan een week moet gebruiken.