Ik heb een tijdlang een overdosis vitamine A genomen en zit nu met de symptomen van vitamine A overdosis. Wat moet ik doen??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoelang en hoeveel heb je genomen?
Waar heb je nu last van en is er iets gemeten? Vaak is het niet (alleen) een overschot, maar (relatieve) tekorten van andere stoffen.

Antwoorden (2)

Wanneer er gedurende een bepaalde periode te veel vitamine A wordt ingenomen, zijn de symptomen onder meer stug haar, gedeeltelijke haaruitval (inclusief de wenkbrauwen), gebarsten lippen en een droge ruwe huid, die kan vervellen.

De behandeling bestaat uit het stoppen met vitamine-A-supplementen. Ook is het belangrijk om leverproducten te vermijden. Hierdoor zal het vitamine A niveau in het lichaam afnemen en moet in principe het overschot afnemen. Binnen een paar weken zal je volledig hersteld zijn en is het overschot verdwenen.

Het is belangrijk om hierna niet zonder overleg met je huisarts te weer te beginnen met het nemen van vitaminesupplementen. Overleg met hem of haar over je voedingspatroon en het nemen van supplementen, om te voorkómen dat je een teveel of een tekort aan vitamines zult krijgen.
Amadea
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+
Wat je moet doen is: ogenblikkelijk stoppen met het slikken van vitamine A. Ook producten die rijk zijn aan vitamine A kun je beter tijdelijk mijden.

In principe is dat voldoende. Verdere behandeling is niet nodig, hooguit een zalfje om je huid wat aangenamer te laten aanvoelen als dat een probleem is. Je lichaam zal het zelf oplossen zodra jij stopt met die overdosering.

Het volgende wat je moet doen is het belangrijkste: de vraag beantwoorden *waarom* je zoveel vitamine A hebt genomen. Zat daar misschien een psychisch probleem achter? Dan zou je daar aan kunnen werken. Of heb je je laten wijsmaken dat veel vitamines slikken gezond zou zijn? Dan zou je je eens kunnen verdiepen in de werkelijkheid achter vitamines, mineralen en andere supplementen. Hoe dan ook, ga op zoek naar de oorzaak, en pak die aan.

Kijk ook naar je andere gebruik van vitamines en mineralen. Slik je daar ook extra van? Dan is het best mogelijk dat je in de toekomst ook daar de gevolgen van zult ondervinden. Dat kan soms pas na 20 jaar zijn, zoals bij teveel magnesiumgebruik.

Ik zeg altijd: het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Laat dus éérst testen óf je wel een tekort hebt. Alleen als je echt een tekort hebt, ga je aanvullen. Ga dan alleen dat tekort aanvullen, slik bijvoorbeeld geen multivitamine. En vul het tekort slechts aan tot het tekort weg is; meer dan dat is zinloos.

Succes met je herstel!