Mag mijn huisarts mijn recept van de specialist wijzigen?

Ik gebruik '0-6 x per dag' 5 mg oxynorm voorgeschreven door mijn pijnspecialist. In combinatie met andere medicijnen werkt het goed, soms slik ik dagen achtereen geen oxynorm en soms gebruik ik er 15 per week. Juist omdat het goed gaat, heb ik met de specialist afgesproken dat ik pas terugkom als er wijzigingen in mijn pijn zijn of bij bijwerkingen die ik niet kan verdragen.

Mijn voorraad was bijna op en ik bestel via de receptenlijn van mijn huisarts diverse medicijnen en ook oxynorm. Ik dacht dat mijn huisarts wist van mijn gebruik. Dat was niet zo, de assistente belde mij terug en ze zei dat ik geen oxynorm kon krijgen zonder dat ik een bewijsstuk overlegde. Ik ben met het oude doosje naar de praktijk gegaan, men heeft de gegevens overgenomen en er werd een recept naar mijn apotheek gefaxt waar ik 100 stuks kon ophalen.

Ik heb de oude capsules opgemaakt, het doosje weggegooid en ik ben aan de nieuwe voorraad begonnen. Toen viel mijn oog op het etiket. Waar eerst '0-6 per dag stond', staat nu 'max. 1 per dag'. Dat vind ik raar, ik slik die dingen niet tegen zweetvoeten en ik belde met de praktijk. Men meldde mij dat ze max. 1 per dag voldoende vonden gezien mijn medisch dossier.

Als ik terug moet naar de specialist, dan moet ik eerst weer een verwijzing hebben en wéér 3 maanden wachten op een afspraak.

Mijn vraag is daarom: Mag mijn huisarts zo maar de dosering van mijn medicijnen die zijn voorgeschreven door een specialist wijzigen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Dat 'mag' natuurlijk wel, in die zin dat het niet het recept is van de specialist dat veranderd wordt door de huisarts, maar zijn of haar eigen recept. Alleen zit er een verschil in het recept dat je van de specialist kreeg en het recept dat je van je huisarts krijgt. En natuurlijk kan een huisarts beslissen de behandeling aan te passen, bijvoorbeeld als de situatie van een patiënt is gewijzigd en er een hogere of juist lagere dosering nodig is, de patiënt veel bijwerkingen blijkt te hebben, etc.

Het is alleen niet logisch dat een huisarts de behandeling van een specialist wijzigt zonder dat daar een duidelijke reden voor is. In dit geval vermoed ik dat het meer een communicatieprobleem is: het gaat over een paar schijven heen: jij vertelt de assistente dat de anesthesioloog oxynorm heeft voorgeschreven, de assistente overlegt met de huisarts, de huisarts geeft de assistente opdracht een recept in orde te maken, jij spreekt vervolgens de assistente weer (of misschien zelfs een andere?) en die moet dan weer aan jou iets doorgeven namens de huisarts. Het zou mij niets verbazen als dit laatste niet eens overlegd is met de huisarts, maar de assistente een dergelijk antwoord gewoon standaard geeft op soortgelijke vragen: 'als u middel X krijgt, dan heeft de huisarts dat nodig gevonden', of: 'als u nu een ander middel krijgt, is dat omdat de huisarts dat beter vond voor u'. En zelfs als dit werkelijk is wat de huisarts heeft gezegd, is het nog maar de vraag of het nu echt de bedoeling was het recept aan te passen en zelfs als dát zo is, weten we nog niet of dat is gedaan met alle informatie van de specialist en jouw complete situatie goed op het netvlies.

Zou je een afspraak maken voor het telefonisch spreekuur van je huisarts, dan lijkt mij de kans vrij groot dat de huisarts alsnog besluit het recept te veranderen. Is dat niet het geval, dan hoef je echt geen vervroegde afspraak te maken op de pijnpoli: gewoon bellen voor een herhaalrecept is dan voldoende.

Mocht inderdaad blijken dat je huisarts blijkbaar een andere mening heeft over jouw pijnbehandeling, dan lijkt het me handig als de heren of dames zélf even met elkaar bellen. Je kunt je overigens afvragen of het heel veel gevolgen heeft, aangezien jouw gebruik waarschijnlijk gemiddeld gezien over periode van een aantal weken niet meer zal zijn dan wat je huisarts nu heeft voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Wel vreemd dat de huisarts niet van de pijnpoli heeft doorgekregen welke medicatie door de specialist is voorgeschreven.
@Lies12 plus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had een recept van de oogspecialist, dat werd zelfs door de apotheker gewijzigd.