Wat is de oorzaak dat je (vele) medicijnen elke dag moet innemen?

Sommige medicijnen hoef je misschien maar 1 maal per week te nemen, maar er zijn toch veel medicijnen die je elke dag in moet nemen.

Als ik dan bijv. bisoprolol neem, die zijn voor een tragere hartslag en lagere bloeddruk. De werking daarvan berust dan op het mechanisme dat de alfa en/of beta receptoren van de zenuwcellen/spiercellen van hart en vaten worden bezet/geblokkeerd door het de bestanddelen van het medicijn waardoor deze optreden als een antagonist.

Maar waardoor moet je dan (soms/meestal?) die medicijnen elke dag nemen. Ligt dat aan de cellen of receptoren die gewoon minder lang leven of is de aanhechting van het medicijn aan die receptoren dan minder goed geworden? Is het bijv. niet mogelijk dat de blokkering gewoon heel lang stand houdt?

8 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
Word snel afgebroken denk ik
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou ik de de hele dag onder invloed van alcohol willen zijn :) moet ik zo 4 alcohol stevige consumptie's per uur hebben . Want lever zolang die niet protesteert probeert dat direct uit m'n lichaam te verwijderen . Per soort stof heeft mijn lever daar meer of minder tijd voor nodig . De halveringstijd :) Bij sommige stoffen gaat je lichaam trucjes uithalen zo dat het foute stofje steeds er steeds sneller er uit gezet kan worden bij alcohol zeg je dan goh wat kan die goed tegen drank. Bij medicijnen zou dat jammer zijn heb je steeds meer en vaker van iets nodig daarbij steeds een enorme shot van iets verstoord je lichaam zo . Slimme medicijn makers hebben daar dan weer stoffen aan toegevoegd zodat ze heel langzaam gedoseerd hun afgifte kunnen doen ( retard heet dat dacht ik ) ik wacht al jaren op een goede retard whisky zodat ik iedere ochtend 3 stevige glazen bij het ontbijt kan nemen zo dat ik de fles niet de hele dag hoef mee te zeulen . Er zijn ook stoffen die zeg aangevuld moeten worden en niet snel het lichaam hoeven te verlaten de vitaminen enz . Die kan je best wat onregelmatiger in nemen zo als de olie in je motor . Dit is een hele simpele metafoor voor een door jou heel moeilijk gestelde vraag . Ps ik drink zo 10 glazen alcohol in de week max mogelijk is de wijn die ik drink al retard .
erotisi
8 jaar geleden
Voor de werking van alcohol geldt inderdaad dezelfde vraag: " GABA is een neurotransmitter die andere zenuwcellen remt in hun activiteit. Door alcohol wordt GABA extra actief.Alcohol bindt ook aan de receptor van GABA, maar op een andere plaats dan GABA. Wanneer GABA en alcohol tegelijkertijd gebonden zijn aan de receptor, blijft GABA langer gebonden aan de receptor en wordt er langere tijd een remmende boodschap afgegeven aan het ontvangende neuron (zenuwcel)." "Glutamaat is de belangrijkste stimulerende neurotransmitter in de hersenen en zet andere zenuwcellen aan tot actie. : Alcohol bindt ook aan de receptor van glutamaat, maar op een andere plaats dan glutamaat. Wanneer alcohol bindt aan de receptor voor glutamaat verandert de vorm van de receptor en kan glutamaat niet meer binden aan de receptor. Hierdoor wordt er geen signaal meer afgegeven aan de ontvangende zenuwcel en wordt deze niet aangezet tot actie." http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/13357-effecten-van-alcohol.html

Antwoorden (2)

Hoi Erotisi,

dit heeft te maken met de afbraak van stoffen, waaronder ook medicijnen, door onze lever. Nadat je een medicijn inneemt, stijgt de concentratie ervan in je bloed. Dat gebeurt naarmate het medicijn door de darmen wordt opgenomen, terwijl sommige stoffen het best via het mondslijmvlies en andere via zetpillen worden opgenomen. Vanaf het moment dat de medicijnen in je bloed komen, begint je lever die af te breken; maar in het begin is de opname groter dan de afbraak, dus de concentratie stijgt een tijdje.
Nu breekt de lever sommige stoffen sneller af dan andere; ook de nieren scheiden medicijn uit wat via de urine het lichaam verlaat. Om een werkzame concentratie te behouden moeten sommige medicijnen wel 6x daags worden ingenomen (bij snelle afbraak) en het andere uiterste zijn medicijnen die elke 3 maanden worden ingenomen of ingespoten.

Er zijn medicijnen met gereguleerde afgifte: dat wil zeggen dat de werkzame stoffen langzaam aan vrijkomen, om zo een minder schommelende concentratie in het bloed te verkrijgen.

de concentratie in het bloed moet je zien als een optelsom van diverse klokkrommen (die de concentratie weergeven) in de tijd. Er werkt nog iets van de vorige dosis wanneer je die daarna inneemt, zodat (als het goed is) de concentratie nooit helemaal tot nul zakt. Het interval tussen de doses is dus afgesteld op het verdwijnen van medicijn via afbraak door de lever en uitscheiding door de nieren (en evt. door transpiratie). zie ook de bronnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Je antwoord spitst zich voornamelijk op wat er gebeurt met de medicijnen in het bloed alvorens (?) ze zich hebben geplaatst op de receptoren.
Maar wat gebeurt er nu precies als het medicijn (de antagonist) reeds op de receptor zit?
Behalve wat het antwoord hierboven al uitlegt is er nog een belangrijke reden en die is dat sommige medicijnen telkens weer nodig zijn. Neem insuline. Dat moet een diabeet elke dag inspuiten, niet alleen omdat het wordt afgebroken maar vooral omdat hij of zij het telkens weer nodig heeft. Een éénmalig ingenomen medicijn, laten we zeggen een paracetamol tegen hoofdpijn, wordt ook afgebroken maar als het de hoofdpijn verdreven heeft hoef je er niet nog een in te nemen.

Toegevoegd na 1 uur:
Meer in algemene termen: een medicijn dat alleen de symptomen van een ziekte bestrijdt moet je blijven innemen zolang de oorzaak van de ziekte niet is weggenomen.